A tudás lesz legértékesebb erőforrásunk
A negyedik ipari forradalom nyomán megjelenő technológiák egyre komplexebb feladatok ellátására lesznek képesek. A gyártás folyamatát uraló kiberfizikai rendszerek az emberi munkaerőnél olcsóbban, pontosabban és hatékonyabban termelnek majd. Az átalakuló munkakörnyezetben a feleslegessé válás elkerülésére egyetlen lehetőség marad: az élethosszig tartó tanulás.

 

1986. január 28-án 11:38-kor – többszöri halasztás után – a floridai Cape Canaveralból elstartolt a Challenger űrsikló. A startot követő 73. másodpercben a 2000 km/h sebességel emelkedő gépet hatalmas tűzcsóva borította el. Az űrrepülő több részre szakadt és az Atlanti-óceánba hullott. A legénység hét tagja életét vesztette. A többmilliós dolláros projekt tragikus végét – ahogy a baleset okait vizsgáló Kongresszusi bizottság megállapította – a hibás vezetői döntések mellett a jobb oldali gyorsítórakéta egyik olcsó gumi O-gyűrűs tömítésének hibája okozta.

Vagyis a csúcstechnológiával felszerelt űrsikló katasztrófáját Richard Feynman Nobel-díjas fizikus, a vizsgálóbizottság egyik tagjának megállapításai szerint egy egyszerű, filléres alkatrész meghibásodása idézte elő. A baleset után számos műszaki fejlesztést vezettek be, az űrprogram folytatására több mint két év elteltével került sor. A Challenger szomorú története számos tanulsággal szolgál, de műszaki szempontból a legfontosabb annak felismerése, hogy az egymást követő vagy az egymásra épülő gyártási folyamat során akár csak egyetlen emberi vagy technológiai hiba súlyosan csökkentheti a végtermék értékét.

 

 

A negyedik ipari forradalom technológiai megoldásai persze még távol állnak az űripar bonyolult rendszereitől, de a mesterséges intelligencia, a gépi tanulás, a fejlett analitika, a kiterjesztett és virtuális valóság, a kollaboratív robotok megjelenése azt mutatja, hogy radikálisan átalakul a termelés és a munka jellege. Bár ma még csak elképzeléseink vannak a digitalizáció és a foglalkoztatás alakulásáról és különösen egymásra gyakorolt hatásukról, az bizonyos, hogy felkészült, naprakész tudással rendelkező szakemberek nélkül nem működhetnek a digitális gyártás alapját képező kiberfizikai rendszerek.

Mivel a legtöbb gyártási folyamat csapatmunkát és szoros együttműködést igényel, a gyengébb teljesítmény csökkentheti a csoport egészének eredményességét. Az új technológiák hatékony alkalmazásának alapfeltétele a képzett munkaerő, ezért a legtöbb, iparágának fejlődését diktáló cég kiemelt figyelmet fordít a képzésre. A helyzetet nehezíti, hogy sok esetben olyan állások betöltésére kellene felkészíteni a jövő szakembereit, amelyek ma még nem is léteznek. Robottanító, érzékelőrendszer-integrátor, generatív tervező, virtuális valóság élménykurátor? Az előrejelzések szerint a 2030-ban létező állások 85 százalékát jelenleg még fel sem találták.

Az iparvállalatok felelőssége

A negyedik ipari forradalom talán legfontosabb vezetői kihívása, hogy az egymással összekapcsolt gépek és emberek együtt elérjék azt a teljesítményt, amire külön-külön nem lennének képesek. Az iparban új időszámítás vette kezdetét, mely valamennyi piaci szereplő számára számos, eddig nem tapasztalt kihívást tartogat. A technológiai újdonságok hihetetlen sebességgel törnek utat, ezért most minden eddiginél fontosabb az oktatás, meglévő és jövőbeli szakembereink megfelelő képzése, hiszen az innovációk, fejlesztések sikeres alkalmazásához és egyúttal hatékony működtetéséhez új ismeretekre és készségekre van szükség.

Az első tapasztalatok azt mutatják, hogy az Ipar 4.0 megoldások bevezetésében azok a vállalatok a legsikeresebbek, amelyek célzottan, a megfelelő, és személyre szabott oktatásokkal készítik fel munkatársaikat a változásra. Ezeket az elvárásokat az egyetemekről frissen kikerült álláskeresőknek is teljesíteniük kell. A műszaki főiskolák és egyetemek számára kiemelten fontos, hogy oktatási programjukba mielőbb beépítsék az Ipar 4.0-hoz kapcsolódó ismereteket, emellett kurzusokat, továbbképzéseket szervezzenek a gyakorló szakemberek részére.

 

 

A gyakorlati alapokon nyugvó, azonnal bevethető és jól alkalmazható tudás nagyon fontos a válllalatok számára, ugyanakkor a biztos elméleti háttér is szükséges. Fontos, hogy a diákok, illetve a későbbi munkavállalók átlássák a rendszereket, így az újdonságokat is könnyen el tudják sajátítani, szükség esetén akár tovább is tudják fejleszteni a már meglévő megoldásokat. Röviden: egyik sem működhet a másik nélkül. Mindkét oldalon az egyik legerősebb törekvés, hogy egymás igényeire, megoldásaira reagálva újabb és újabb ismeretanyagok váljanak bárki számára elérhetővé. Ahhoz, hogy a képzésben résztvevők mindig a legfrissebb, aktuális technológiákat és újdonságokat sajátíthassák el, új lendüleletet kell vennie a vállalatok és az oktatási intézmények intenzív együttműködésének, ami mindkét fél érdeke.

Minden szintnek

Jó példa erre a Bosch Rexroth Kft., amely kiemelten kezeli az oktatás kérdését, folyamatosan keresi az egyetemekkel való együttműködési lehetőségeket és törekszik a minél intenzívebb kapcsolattartásra. Ennek szellemében munkatársai részt vesznek számos egyetemi rendezvényen, konferencián, ahol nem csak elméletben – hanem oktatóeszközeik segítségével – a gyakorlatban is bemutatják a legfrissebb Ipar 4.0-s innovációkat. Ezen felül a cég valamennyi oktatási és tudásszint számára korszerű oktatóeszközt és tudásanyagot kínál.

Oktatóeszközeik a Bosch Rexroth valódi ipari elemeiből készülnek, így a hallgatók ugyanazokkal az eszközzel találkoznak a felsőoktatási intézményekben, mint a valós gyártókörnyezetben. Ráadásul a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően mindig a  legújabb technológiákkal. Termékújdonságaik, innovációik a piaci bemutatást követően szinte azonnal megjelennek az oktatóeszközökben és az oktatási rendszerükben is.

Ez utóbbi nagy jelentőséggel bír, ugyanis a Rexroth nem csak eszközöket kínál, hanem teljes oktatási csomagot eLearning tananyagokkal, oktatási segédeszközökkel (pl. interaktív animációk, könyvek, ebookok, poszterek), tematikával, kidolgozott feladatokkal, szoftverekkel és oktatói képzéssel. Így ez az oktatási tematika gyakorlatilag azonnal beilleszthető az oktatásba.

 

 

A Rexroth Ipar 4.0 oktatási csomag jól alkalmazható az egyetemi képzésben is, hiszen a tananyagot több évtizedes tapasztalattal rendelkező és az oktatásban is jártas szakértőik segítségével állítják össze. Így olyan gyakorlati alapokon nyugvó modulokat is kínálnak – mint például a karbantartás vagy a hibakeresés –, melyek hatékony módon teszik teljessé az egyetemek erős elméleti képzését.

A Bosch Rexroth Drive & Control Academy széleskörű ipari és oktatási tapasztalatai alapján, és az új hálózatba kapcsolt ipari gyártókörnyezetben szükséges készségek figyelembevételével fejlesztette ki az mMS 4.0 mechatronikai oktatóberendezést a kapcsolódó multimédiás oktatási és képzési anyagokkal együtt. Az mMS4.0 oktatóberendezés egy teljes gyártási és raktározási folyamatot modellez, mely magában foglalja a tárból való kivételt, a munkadarab-megmunkálás és -összeszerelés fázisait, és a magasraktárba való betárazást is, ezért jól szemléltethető vele a teljes Ipar 4.0 szemlélet.

A miniatűr gyártómű a legkorszerűbb hajtástechnológiával, érzékelőkkel és pneumatikával, valamint Ipar 4.0 alkalmazásoknál használt vezérléstechnológiával felszerelt. Az oktatóberendezés számos, gépekbe és berendezésekbe beépíthető, a tényleges gyártás és raktározás során is használt ipari elemet tartalmaz. A teljes rendszer vagy a rendszer egyes állomásainak összeszerelését, telepítését és programozását a Rexroth biztosítja.

A konfokális kromatikus mérőrendszerek új generációja
Az üvegiparban alkalmazott mérési feladatok gyakran óriási kihívást jelentenek a szenzorok számára. Az új konfokális kromatikus confocalDT 2421 és 2422 vezérlőkkel megbízható, nagy sebességű és nagy pontosságú távolság- és vastagságmérések végezhetők tükröződő és átlátszó tárgyak esetében is.
Hogyan érhetjük meg a 120 évet?
Van egy mondás, miszerint már az elején látszik, hogy kiből lesz a jó kereskedő. A 120. évforduló megünnepléséhez azonban nem elegendő egyszerűen jónak lenni.
Adatbányász céget vásárolt a PwC Magyarország
A PwC Magyarország több éves együttműködést követően felvásárolta a Data Solutions Kft.-t. A tíz éve működő magyar hátterű cég fő szolgáltatási területe a prediktív elemzések készítése, az adatbányászat, illetve adattárházak, adatpiacok létrehozása és elemzése.
EPLM Trends Digital 2018
Az Enterprise Group PLM üzletága 2018-ban is megrendezi EPLM Trends Digital 2018 CAD/CAM/CAE/PLM szakmai rendezvényét.
A hetediken Te magad is ott légy!
Immár hetedik alkalommal kerül megrendezésre a Werth 3D koordináta-méréstechnikai szeminárium, amelyen a szakmai előadások mellett hagyományosan élő gépbemutatók is színesítik a programot.