Az autógyártás ránthatta mélybe az ipart
Az autógyárak a szokásos augusztusról előrehozták júliusra a nyári leállásokat, aminek nagy szerepe lehetett az ipar meglepően gyenge júliusi teljesítményében - állapították meg piaci elemzők a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) előzetes jelentése után.

 

Ürmössy Gergely, az Erste bank vezető makrogazdasági elemzője kommentárjában emlékeztetett, hogy a várakozások 7 százalék körüli növekedést prognosztizáltak, ehhez képest különösen gyenge júliusi ipari termelés adat érkezett. Vélhetően a nyári autóipari leállások okozhatták a termelés jelentős visszaesését – közölte, de a feltételezés megerősítésére a részletes adatok közzétételéig várni kell. Véleménye szerint szeptember végére stabilizálódhat az ipari teljesítmény és folytatódhat az év első felében látott felívelés. Az év egészében 5 százalék körül alakulhat az ipari termelés növekedési üteme.

Teljesíthető a növekedési prognózis

Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője szerint a júliusi adat arról tanúskodik, hogy ez volt az elmúlt három év legrosszabb teljesítménye, de az elmúlt 5 évre visszatekintve is csak egyszer volt ennél rosszabb hónapja a magyar iparnak. Közölte, a rendkívül gyenge ipari adat egyben azt is jelenti, hogy a kiskereskedelem után ez a második fontos mutató, ami a vártnál gyengébb harmadik negyedévi gazdasági aktivitásra utal. Ugyanakkor az első hónapból kár lenne elhamarkodott következtetést levonni, mindazonáltal a kép eddig nem túl biztató – vélekedett. Az ING Bank elemzője hangsúlyozta, ha a részletes adatok is azt mutatják majd, hogy valóban a járműgyártás visszaesése rántotta mélybe a teljes ipart, akkor egyértelmű, hogy az autóipartól való függés komoly gondokat okoz.

 


Nem csupán arról van szó, hogy az önmagában 30 százalékos részarányt képviselő ágazat gyengélkedik, de a kapcsolódó ágazatok is visszaeső kereslettel és termeléssel szembesülhetnek,


 

vagyis a tovagyűrűző hatásokat figyelembe véve a járműgyártás teljesítménye egyre inkább kulcskérdéssé válik. Ez rávilágít a magyar ipar egysíkúságának veszélyeire – közölte. Kifejtette, a magyar ipar rövidtávú kilátásaival kapcsolatban a júliusi adat után nehéz optimistának lenni, abban lehet bízni, hogy ez a jelentős visszaesés csupán a nyári leállásokkal hozható összefüggésbe, amelyek hatása felerősödött az egyébként is kapacitáskorlátokkal küszködő iparban. Virovácz Péter továbbra is úgy véli, hogy az 5 százalék körüli ipari növekedés 2017 egészében teljesíthető, de ehhez – egy gyenge augusztusra számítva – szeptembertől sokkal magasabb fokozatba kell kapcsolnia az autógyártásnak és a teljes iparnak.

Suppan Gergely, a Takarékbank elemzőjének véleménye szerint, mivel az adatok éles ellentétben állnak szinte minden belföldi és a magyar szempontból lényeges német konjunktúra-mutatóval, azt lehet feltételezni, hogy az autógyártók augusztus helyett júliusban tartották a nyári leállásokat. Amennyiben így van, augusztusban meredek felpattanás várható – fejtette ki. Aláhúzta, a következő hónapokban ismét magasabb ütemre kapcsolhat az ipari termelés, részben a tavalyi alacsony bázis, részben újabb kapacitások üzembe helyezése (élelmiszeripar, gumiipar, elektromos autó akkumulátor gyártás), részben pedig az egyre erősebb európai konjunktúra hatására. Idén 5 százalék feletti növekedésre számít a Takarékbank elemzője az iparban. Lényegesebb gyorsulást 2018-ban vár, amikor újabb jelentős autóipari kapacitások (Audi, Mercedes) lépnek üzembe.

Átviteli rendszerek elemzése egy kattintással
Az energetikai iparág digitalizációja arra késztette a Siemenst, hogy 2018-tól digitális módon is elérhetővé tegye PSS E elektromos energiahálózat tervező és elemző szoftverét.
Innovatív megoldások a hétköznapokban
“Munkánknak köszönhetően lesz az innováció a hétköznapok része.” – mondja Németh András, amikor a feladatairól kérdezik. “Munkakörömet tekintve rendszer- és folyamatintegrátor vagyok az Audi Hungariánál Győrben.”
Négyezer magyar munkahelyet érint a GE döntése
A General Electric (GE) korábbi magyarországi elnöke, Jörg Bauer cége veszi meg a GE európai, közel-keleti, afrikai és törökországi (EMEAT) fényforrásüzletágát, valamint globális autólámpa-üzletágát. A cég Tungsram Csoport néven működik a jövőben.
Ipar 4.0-ról kezdőknek és haladóknak
Néhány évvel ezelőtt alig lehetett hallani az Ipar 4.0 koncepcióról, ma viszont már lépten-nyomon erről beszél szinte mindenki az iparban.
Gyors és egyedi algoritmusok a termelésütemezésben
Lehetetlen feladat a sok rendelés termelési tervbe illesztése a prioritások megtartása mellett?Sok a manuális módosítás és a monotonitás?