Az ipari digitalizáció trendjeiről
Az MTA SZTAKI október 10-én első alkalommal rendezte meg INDIGO elnevezésű ipari digitalizációs szakmai napját. A rendezvényen közel kétszázan - vállalati, termelési és logisztikai vezetők - kaptak betekintést az ipar 4.0 legfontosabb trendjeibe.

 

Monostori László, az MTA SZTAKI igazgatója megnyitójában bejelentette az intézet szakmai vezetésével működő Termelésinformatikai és -irányítási Kiválósági Központ (EPIC) létrejöttét. Ezt követően az előadók ismertették a hazai ipari digitalizációs trendeket, valamint az Ipar 4.0 Nemzeti Technológiai Platform által végzett országos felmérés eredményeit.

Wilfried Sihn, a Fraunhofer Austria igazgatója bemutatta az általuk iparban bevezetett és sikerrel alkalmazott I4.0 módszereket és megoldásokat, valamint kitért arra, hogy a digitalizáció napjainkban már nem csupán kutatási téma, hanem az ipari mindennapok része. A bevezető előadások sorát egy panelbeszélgetés zárta, melynek resztvevői a hazai ipari digitalizáció kihívásait, valamint az ipar 4.0 kulcsfontosságú kérdéseit vitatták meg.

 

 

A program további részében szakmai előadások hangzottak el, melyek során az új Kiválósági Központ szakértői bemutatták az ipari digitalizációval kapcsolatos legfontosabb technikai és informatikai megoldásaikat. Az előadások során többek között szó esett integrált termeléstervezési és ‑ütemezési módszerekről, gépi tanulási technikákról, termelési és logisztikai rendszerek szimulációval történő kapacitáselemzéséről, kollaboratív robotokról, autonóm targoncák, valamint a legújabb IT technológiák ipari alkalmazhatóságáról.

Az INDIGO egyik fontos üzenete, hogy az ipari digitalizáció területén, a fejlett országokhoz hasonlóan, Magyarországon is érdemes erősíteni és kiaknázni az ipari és a kutatói szféra együttműködését. Az MTA SZTAKI igazgatója szerint a központ erős szakember gárdája – amelyben projektigények esetén külföldi szakértők is helyet kapnak –, a modell alapú megközelítés, illetve a több sikeres nemzetközi és hazai megvalósítás biztosítja, hogy az EPIC a hazai ipari digitalizáció egyik jelentős szereplője legyen és hozzájáruljon annak fejlődéséhez.

Monostori László szerint „az ipar 4.0 megoldások bevezetése létkérdésként jelentkezik a hazai vállalatok többségénél. A folyamat gyorsításához mihamarabb érvényt kell szerezni az Ipar 4.0 Nemzeti Technológiai Platform által kidolgozott stratégiában szereplő javaslatoknak.” Ezt a gondolatot Csáji Balázs Csanád, a rendezvény egyik társszervezője is megerősítette: „a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás az egyik kulcsa az ipari adatokban rejlő értékes információk kinyerésének, rugalmas döntési mechanizmusok kialakításának és ezáltal a termelés hatékonyabbá tételének.”

A Ford szerint is az elektromos autóké a jövő
A Ford 2026 közepére európai személyautó-palettájának 100 százalékában megjelenik a nulla károsanyag-kibocsátásra képes, tisztán elektromos vagy plug-in hibrid hajtás, 2030-ra pedig a teljes kínálatban elérhető lesz a tisztán elektromos hajtás.
Felgyorsulhat a szoftveralapú járművek fejlesztése
A Bosch és a Microsoft közösen fejlesztenek szoftverplatformot az autók és a felhő közötti zökkenőmentes kapcsolat létrehozására.
Újgenerációs i4L SCARA robotsorozat az Omrontól
Kompakt kialakításának és kis méretének köszönhetően egyszerűen, bármilyen egyéb alkatrész vagy konzol nélkül felszerelhető egy asztalra vagy egy falra. Rugalmas programozhatóságának köszönhetően az i4L számos robotalkalmazáshoz, többek között digitális termékek összeszereléshez is ideális.
Saját felhője lesz az egyes iparágaknak
A Microsoft új, iparágspecifikus felhőmegoldásai révén a pénzügyi szektorban tevékenykedő és a gyártó vállalatok, valamint a nonprofit szervezetek tehetik rugalmasabbá a működésüket, gyorsíthatják fel a döntéshozatali mechanizmusaikat.
Új generációs kobotokkal bővül az ABB portfóliója
Tíz munkáltatóból nyolc úgy nyilatkozik, hogy az elkövetkező évtizedben fokozni kívánja a robotok használatát, a világjárványt pedig az automatizálást célzó beruházások katalizátorának nevezi.