Épül a világ legnagyobb kísérleti hidrogénüzeme
A H2FUTURE elnevezésű projektet irányító konzorcium olyan jövőbeni áttörést eredményező technológiák kutatására fogja használni a kísérleti üzemet, amelyek a hosszú távú globális klímaváltozási célok eléréséhez szükségesek.

 

Világszerte 600 milliárd köbmétert meghaladó mennyiségű hidrogént használnak évente, és ennek több mint 95 százalékát magas szén-dioxid-kibocsátással járó folyamat során állítják elő. A voestalpine cég Linzben levő telephelyén épül meg az a "zöld", más szóval szén-dioxid-mentes hidrogén előállítására szolgáló üzem, amely a világ legnagyobb és legkorszerűbb ilyen típusú létesítménye lesz.

A jövőben az EU által finanszírozott 18 millió eurós projektet arra használják, hogy megvizsgálják a "zöld" hidrogén alkalmazási lehetőségeit az acélgyártás különféle szakaszaiban, valamint integrálják a technológiát az energiaátviteli hálózat energiatartalékait kezelő piaci struktúrákba. Az ipari, szállítási és energetikai szektor számára a szén-dioxid-mentes hidrogén fontos energiaforrás a szektorok összekapcsolását célzó tevékenységek során és jelentős mértékben elősegítheti a klímaváltozási célok elérését. Az elképzelések szerint az új üzem az energiaváltás felé vezető út egyik technológiai mérföldköve, így hozzájárul az acélipar fokozatos dekarbonizációjához.

Körülbelül 80 százalékos csökkenés 2050-re

A projekt 2017 elején történt indítását követően a kísérleti létesítmény építése felgyorsult, az alapok lerakása megtörtént, jelenleg az üzemcsarnok építése folyik. Az elektrolízishez szükséges fő alkotóelemek szállítására a nyár folyamán kerül sor, egy éven belül pedig elindul az éles üzem. A tervek szerint az átfogó, kétéves időtartamú tesztprogram 2019 tavaszán kezdődik.

"A szén-dioxid-mentes hidrogén előállítására szolgáló új kísérleti üzem megépítése egy lépéssel közelebb visz minket az acélipar hosszú távú technológiai átalakításának megvalósulásához. A cél olyan valódi áttörést eredményező technológiák kutatása, amelyek a következő néhány évtized során ipari méretekben is alkalmazhatók lesznek" – jelentette ki Wolfgang Eder, a voestalpine AG igazgatótanácsának elnöke.

A technológiai és beruházási termékekkel foglalkozó csoport elképzelése szerint a szenet és kokszot használó eljárásoktól eltávolodva, a földgáz alapú, áthidaló technológiákon keresztül – amire a Texasban található, közvetlen redukciós technológiát alkalmazó üzem a példa – végül átállnak a "zöld" hidrogén lehető legnagyobb mértékű felhasználására.

A 6 megawatt kapacitású, óránként 1200 köbméter "zöld" hidrogén előállítására képes üzem alapvető fontosságú eleme a Siemens által fejlesztett, a világ jelenleg legnagyobb PEM (protoncserélő membrános) elektrolizáló modulja. A cél a rekordot jelentő 80 százalékos kimenő hatásfok elérése abban a folyamatban, melynek során villamos energia felhasználásával hidrogént állítanak elő. A hidrogén tárolható, majd számos célra felhasználható: lehet ipari nyersanyag, funkcionálhat üzemanyagként mobilitási alkalmazásoknál, de hasznosítható mint az áram- és gázszolgáltatás energiahordozója is.

A tudás mellé forrás is lesz jövőre
Minimális befektetéssel is jelentősen lehet növelni a hatékonyságot és a nyereséget, amire a legtöbb hazai kis- és középvállalkozásnak szüksége is lenne.
Okostelefonnal is vezérelhető a KUKA robot
A robomotion GmbH és a SOTEC GmbH olyan alkalmazást fejlesztett, amely rugalmassá teszi és leegyszerűsíti a robotvezérlést. Így a KUKA KR 3 Agilus robot okostelefonnal, felhőből vezérelhető.
Új megoldások a karosszériagyártásban
Technológiai és közlekedésbiztonsági szempontból óriási előrelépést jelent a hidegen és melegen hengerelt, változó falvastagságú acélok, valamint az acél-alumínium komponensek széleskörű alkalmazása.
Meteorológiai radarokat zavarhatnak vezeték nélküli eszközök
Egyre nagyobb gondokat okoz a meteorológiai állomások által használt frekvenciasávok tisztán tartása, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy valós időjárás-előrejelzéseket készítsen az Országos Meteorológiai Szolgálat.
Sportos teljesítményre tervezték az elektromos Jaguárt
Az elektromos járművek leginkább akkor tudják teljesítményüket igazán megmutatni, amikor hirtelen kell elindulniuk a közlekedési lámpáknál. Ez annak köszönhető, hogy álló helyzetből, azonnal képesek kifejteni a legtöbb nyomatékot.