Robot önti a folyékony vasat
Az 1802-ban alapított Georg Fischer AG mettmanni üzemében mintegy ezer dolgozó évi 190 ezer tonna öntött alkatrészt állít elő az autóipar számára. A cég Automotive részlegéhez tartozó telephelyén az öntött termékek mellett megmunkálógépeket és csővezetékrendszereket is gyártanak.

 

Mettmannban az elmúlt évben egy teljesen új öntödét helyeztek üzembe, amelyben tengelykomponenseket és motoralkatrészeket gyártanak személy- és tehergépjárművekhez. A Georg Fischer AG olyan műszaki megoldást keresett, amelynek segítségével az igen forró, folyékony vas a formaszekrény bármely kívánt részébe beönthető, és ezáltal maximális rugalmasságot és a formaszekrény tökéletes kihasználását lehet elérni. Általában olyan rendszereket használnak erre a feladatra, amelyek egy homokformába mindig csak egy helyre tudnak önteni. A rögzített beömlőcsatorna és a beöntés fix helyzete miatt ezek a rendszerek nem teszik lehetővé a rugalmas öntést.

Párhuzamosan dolgoznak

Két KUKA KR 1000 titan típusú, nagy teljesítményű KUKA robot önti most a folyékony vasat, így érheti el a Georg Fischer a kívánt rugalmasságot és az optimális formakihasználás lehetőségét. Így már nem a beömlőrendszer határozza meg, hol lehetnek az öntvények, és hol nem. Az integrátor cég, a ROBOTEC Engineering GmbH által kifejlesztett megoldásban párhuzamosan dolgozik két KR 1000 titan robot. Hőálló burkolat is védi a robotot az öntöde szélsőséges környezeti hőmérsékletétől.

 

 

A robotkarimán egy öntővályú található, amelyet 1400 fokos, forró, folyékony vassal töltenek fel. Az öntővályú és a robotkarima között egy mérőcella is felszerelésre került, ennek segítségével mérhető a folyékony vas mennyisége. A következő öntési ciklusban tehát pontosan adagolható a hiányzó vasmennyiség. Az öntővályúban mindig csak az optimális mennyiségű folyékony vas található. A hattengelyes robot rugalmassága révén a vas a formaszekrény bármely tetszőleges pontjára beönthető.

A homokformák 700 fok alá hűlnek, ekkor el lehet távolítani az öntvényeket. További hűlést követően, a szobahőmérséklet elérése után az öntvényeket szórással megtisztítják, és a kiszállítás engedélyezése előtt szemrevételezéssel ellenőrzik. Üzemzavarok vagy hosszabb leállások esetén a fém az öntővályúban hűlne ki, és később már nem lehetne öntésre használni.

 

 

Erre az esetre a ROBOTEC innovatív megoldást fejlesztett ki: a két robot vissza tudja vezetni a kiadagolt vasat az öntőkemencébe, ahol újra megfelelő hőmérsékletre hevül. További innováció a teljesen automatikus öntővályúcsere – a robot a használt vályút leteszi, és újat vesz fel, a megfogócserénél is alkalmazott eljárással. A KUKA robot alkalmazása révén a kemence környékén zajló különböző felszerszámozási munkálatokat gyorsabban, a munkatársak számára kevésbé megterhelő módon lehet elvégezni.

Kompakt, erős, pontos és jól integrálható

A KUKA KR 1000 titan F típusú robot kompakt kialakításával és viszonylag csekély, 4700 kg-os súlyával kelt meggyőző benyomást. Emellett drága egyedi alapzat nélkül integrálható komplett berendezésekbe, és igen nagy, kb. 950 kg-os teherbírással rendelkezik. Nem csupán felemeli e kivételesen nagy terhet, de rendkívül pontosan pozícionálja is. Ráadásul a robottal akár 6,5 méteres távolságok is áthidalhatók.

Egyik kiemelkedő tulajdonsága a kompakt felépítés, ami lehetővé teszi a munkatér optimális kihasználását, valamint a gyártósorba való hely- és költségtakarékos beépítést. Mivel a két robot visszavezeti a fel nem használt folyékony vasat az öntőkemencébe, ahol az ismét megfelelő hőfokra hevül, a Georg Fischer nem csak energia- és logisztikai költségeket takarít meg, hanem a CO2-kibocsátást is hatékonyan csökkenti.

A tudás mellé forrás is lesz jövőre
Minimális befektetéssel is jelentősen lehet növelni a hatékonyságot és a nyereséget, amire a legtöbb hazai kis- és középvállalkozásnak szüksége is lenne.
Okostelefonnal is vezérelhető a KUKA robot
A robomotion GmbH és a SOTEC GmbH olyan alkalmazást fejlesztett, amely rugalmassá teszi és leegyszerűsíti a robotvezérlést. Így a KUKA KR 3 Agilus robot okostelefonnal, felhőből vezérelhető.
Új megoldások a karosszériagyártásban
Technológiai és közlekedésbiztonsági szempontból óriási előrelépést jelent a hidegen és melegen hengerelt, változó falvastagságú acélok, valamint az acél-alumínium komponensek széleskörű alkalmazása.
Meteorológiai radarokat zavarhatnak vezeték nélküli eszközök
Egyre nagyobb gondokat okoz a meteorológiai állomások által használt frekvenciasávok tisztán tartása, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy valós időjárás-előrejelzéseket készítsen az Országos Meteorológiai Szolgálat.
Sportos teljesítményre tervezték az elektromos Jaguárt
Az elektromos járművek leginkább akkor tudják teljesítményüket igazán megmutatni, amikor hirtelen kell elindulniuk a közlekedési lámpáknál. Ez annak köszönhető, hogy álló helyzetből, azonnal képesek kifejteni a legtöbb nyomatékot.