Szárazjégfúvás robotizálva
A 2004-ben alapított MRK-Systeme GmbH tizennégy alkalmazottjával ember–robot együttműködési funkciócsomagokat állít elő és valósít meg. A rendszermegoldásokat elsősorban gépjárműgyártók és beszállítóik, de emellett az ipar más területei is alkalmazzák.

 

A landshuti telephelyen a BMW Group mintegy 1500 alkalmazottja évente ötmillió, alumíniumból és magnéziumból készült, 69 ezer tonna össztömegű öntvénykomponenst állít elő. A gyártási terjedelem részét képezik a motor részegységei, mint például hengerfejek vagy forgattyúházak, továbbá a karosszéria szerkezeti elemei és az alváz alkatrészei is. Az augsburgi MRK-Systeme GmbH vállalattal együttműködve innovatív, robotalapú szárazjégfúvási megoldást dolgoztak ki nyolc különböző szerszámtípushoz.

A szárazjég mozgatása megterhelő az ember számára

Az öntödei kokillák tisztítására szárazjeget használnak. Ennek a nem koptató és nem korrozív hatású tisztítási eljárásnak az a nagy előnye, hogy a tisztítandó anyag nem sérül meg, a szárazjégből pedig nem maradnak vissza maradványok. Szárazjéggel (szilárd CO2-vel) a legkülönfélébb formájú geometriák – ez a kokillákra sok esetben jellemző – károsodásmentesen és a berendezések szétszerelése nélkül tisztíthatók meg. A BMW landshuti gyárában ez eddig manuálisan történt, ami nagyon megerőltető volt a dolgozók számára.

Robotalapú támogatás javítja a munkahelyi ergonómiát

A gépkezelő először kiválasztja a KUKA smartPAD kézi működtetésű készülékén a SmartICE szoftvert, majd a grafikus felület segítségével a kokilla típusát és az öntőforma adott területeit. A gépkezelő intuitív, kézi irányítása alatt a robot ezeket a területeket kezeli folyamaterő alkalmazása nélkül, könnyen, erő- és nyomatékérzékelő segítségével. Ez a tisztán manuális eljárással szemben elsősorban ergonómiai előnyökkel szolgál.

 

 

Emellett – például a szabályozószerveknek küldött vagy az Aero-interfészen keresztül a szárazjég-aggregátumtól vagy ahhoz érkező – periférikus jelek az érintőpanelen keresztül a kezelő által egyszerűen elmenthetők a programban. Ezt követően a gépkezelő elindítja a robotot, amely automatikusan lefutja a leírt háromdimenziós pályát és a szárazjéggel megtisztítja a kokillát. A mintegy félórás fúvási eljárás után a kokilla visszakerül az öntödei-gyártási folyamatba, és új, tisztítandó öntőforma kerül az állomásra.

Intuitív és interaktív kézi irányítás szaktudás nélkül

Az innovatív cellában KUKA KR 210 R3100 F ultra típusú robot működik, amelyet speciálisan öntödei környezetben való használatra fejlesztettek. Különleges védőcsomagjainak köszönhetően problémamentesen ellenáll a hőnek, a szennyeződéseknek, a nedvességnek, a homoknak és a tisztítószereknek is. Ezáltal a robot ideális alternatív megoldás olyan feladatok elvégzésére, amelyek az ember számára nehezek és megterhelők.

 

 

Az X67 biztonsági interfésznek, valamint a KUKA SafeOperation és az RSI (RobotSensorInterface) KUKA szoftvernek köszönhetően az emberrel való közvetlen kapcsolat garantáltan biztonságos. Ezek a KUKA opciók alkotják az MRK SafeGuiding funkciócsomagjának alapját, amely a KR 210 biztonságos, intuitív és interaktív kézi irányítását, illetve programozását teszi lehetővé. A felhasználóspecifikus kezelőfelület, amely a KUKA-vezérlésen plug-in szoftverként működik, az intuitív robotkezelés mellett szelektív programkiválasztást és annak automatikus memóriakezelését is biztosítja. A kezelőnek nincs szüksége technikai szakismeretekre ahhoz, hogy az automatizálási komponenseket a gyártás során használni és a kokilla megtisztítandó szabadformájú felületeit programozni tudja.

120 perc tiszta nyereség

A robotalapú rendszer alkalmazásával az öntés folyamatának megszakítása 180 percről 30 percre csökkent, ami lényegesen nagyobb teljesítményt szavatol. A robot emellett ismétléspontossággal teszi lehetővé a szerszám előkészítését, és tehermentesíti a dolgozókat. Az sem elhanyagolandó tény, hogy az új megoldás révén kevesebb a szennyeződés az öntés helyszínén. A célzott tisztítás javítja az eljárás minőségét. A folyamat tekintetében megemlítendő a „Ma a holnapért” szempont is: a dolgozók életkora egyre nő – a BMW azáltal, hogy robotalapú megoldásokra épít, gépjárműgyártóként már ma a jövőre gondol.

A belsőégésű motorokat is fejleszti a német autóipar
Az elektromos mobilitásra való átállás mellett a belsőégésű motorok továbbfejlesztésével kíván megfelelni a környezetvédelmi követelményeknek a német autóipar - közölte Matthias Wissmann, a német autógyártók szakmai képviseleti szervezete elnöke.
Ipar 4.0 - hátrányban a kisvállalkozók
A digitalizáció és a negyedik ipari forradalom jelentette kihívásokkal a visegrádi országok mikro- és kisvállalkozásainak jelentős része nincs tisztában, a vállalkozók nem érzik azt, hogy foglalkozniuk kellene a kérdéssel.
Új módszerek ipari adatok feldolgozásához
A Project Scio ad hoc analitikákat biztosít és összetett elemzéseket végez azokból a strukturált és strukturálatlan adatokból, amelyeket gyakorlatilag a vállalatban rendelkezésre álló bármelyik forrásból le tud kérdezni.
Biztonságos erőművet ígér a Roszatom
Bizonyos munkákban, például az építő-szerelő bázis létesítése során vagy az energetikai gépgyártás terén a magyar beszállítói arány jelentősen meghaladhatja a 40 százalékot a Paks II. beruházás megvalósításában.
A legjobbak közé kerülhetnek
A vállalatok az egyre szorosabb verseny miatt igyekeznek rövidíteni a termékek piacra jutási folyamatát, miközben egyre fontosabb, hogy mindezt költséghatékony módon lehessen elérni. Ehhez nyújt hatékony támogatást például a végeselem-analízis.