„A világjárvány tragikus következményekkel járt emberek milliói számára: sokakat közvetlenül érintett a vírus, vagy a vírus terjedésének megállításához szükséges korlátozó intézkedések miatt szenvedtek, sokan pedig elveszítették állásukat. A válság ugyanakkor a globális gazdaság digitális átalakulásának óriási felgyorsulásához is vezetett” – mondta Zaránd Miklós, a PwC Magyarország Technológiai, média- és távközlési csoportjának igazgatója. Az elemzést nemrég mutatták be részletesen egy online, regionális PwC TMT-rendezvény keretében, amelyen meghívott előadóként vett részt Daniel Dines, a UiPath vezérigazgatója. A kelet-közép-európai alapítású UiPath a robotizált folyamatautomatizálási szektor vezető unikornis vállalata.
A TMT-ágazat legsúlyosabban érintett piaci szegmense a hagyományos média- és szórakoztatóipar: a mozik, színházak koncerttermek a járványhelyzet miatt mind bezártak. A hagyományos reklámipar gyors lejtmenetével egyidőben váltás történt a digitális hirdetések irányába, amelynek a legnagyobb nyertesei többek között a Google és a Facebook. Ugyanakkor a digitális média- és szórakoztatóipari szegmens erőteljes növekedést mutatott az elmúlt három hónapban, miután sok fogyasztó váltott lekérhető videószolgáltatási (video on demand, VOD) platformokra és a játékágazatban is letöltésszám-emelkedés volt tapasztalható.
Digitális átalakulás és konszolidációs hullám
Hasonlóképpen a távközlési szolgáltatók tevékenysége is növekedett az adatforgalom fellendülése miatt, miközben a technológiai vállalatok vegyes hatást tapasztaltak: a B2B technológiai termékeket kínáló cégeket a krízis negatívabban érintette, mint a B2C-ket. Az elmúlt három hónapban az elektronikus kereskedelmi platformok, a telekonferencia- és a távgyógyászati alkalmazások népszerűsége rohamosan növekedett.
„A fogyasztói magatartás változásait a tőzsdék is tükrözték: a nagy technológiai társaságok jelentősen növelték piaci tőkeértéküket, és sokkal gyorsabban magukhoz tértek a márciusban elkönyvelt kezdeti veszteségek után, felülmúlva az általános piaci indexeket is.
Ennek ellenére a helyzet bonyolultabb a technológiai startup-vállalkozások számára, mivel sokan közülük likviditási problémákkal küzdenek. A közeljövőben konszolidációs hullámot láthatunk a technológiai, média- és távközlési (TMT) piacon, ahol a nagy szereplők, köztük a jelentős készpénzállománnyal rendelkező távközlési szolgáltatók megragadják a lehetőséget piaci jelenlétük növelésére a gyorsan fejlődő technológiai szegmensekben” – tette hozzá Zaránd Miklós.
A felvásárlásokkal és -fúziókkal kapcsolatos tevékenység jelen hulláma már az elmúlt három hónapban megfigyelhető volt: a Facebook, a Microsoft, az Uber, a DocuSign, az Intel és a Zoom is jelentett be új akvizíciót. A PwC eseményén Daniel Dines, a UiPath vezérigazgatója kijelentette, hogy a jelenlegi válság felgyorsítja a vállalatok működésének és üzleti tevékenységének változását. „A legkevesebb az, hogy vegyes munkakörnyezetre térünk át. A megszokott, hétfőtől péntekig reggel 9-től délután 5-ig tartó munkarend, amely kötelezővé teszi az irodában történő megjelenést, a múlté lesz” – mondta Daniel Dines.
Rámutatott arra is, hogy a COVID-19 okozta gazdasági helyzetben több lehetőség rejlik Közép- és Kelet-Európa számára, mint Nyugat-Európa számára. „Lehetőségünk nyílik arra, hogy egy generációt átugorjuk a digitális technológiai és a távmunkával kapcsolatos fejlesztésekben, ha gyorsan cselekszünk, és nem hagyjuk ki azt a lehetőséget, amelyet a digitális átalakulás ezen hulláma hoz” – tette hozzá Dines. Miközben a világjárvány üzleti vállalkozásokra gyakorolt hatása egyre fokozódik, a távközlési szektorban működő vállalatoknak a krízishelyzetből való kilábalás érdekében alkalmazkodniuk kell az új valósághoz. Ez azt jelenti, hogy a következő öt területre kell összpontosítaniuk, amelyek a jövő szempontjából kritikusak lesznek:
A technológiai társaságok számára – pénzügyi erejüktől és növekedési potenciáljuktól függően – négy stratégiai lehetőség áll nyitva:
A média- és szórakoztatóipar területén a gyors költségcsökkentő intézkedések bevezetésének kell prioritást élveznie, annak érdekében, hogy a nyereségesség a csökkenő bevételek mellett is fenntartható legyen. Ráadásul most kell cselekedniük, hogy kezelni tudják a tartalmak költségének növekedését, ami abból adódik, hogy a globális tartalom-előállítási kapacitás jelenleg korlátozott. A média- és szórakoztatóipari szereplők a tartalomlétrehozás lehetséges alternatíváit is vizsgálhatják, ami a kínálat bővítését és a tartalmak költségének csökkentését jelenti úgy, hogy közben az akadályok lebontásával új ügyfeleket nyerjenek meg. De más vállalatokkal is összeolvadhatnak annak érdekében, hogy növekedjenek és szinergiákat hozzanak létre. „Összefoglalva: a digitális gyorsulás jelen hulláma rengeteg lehetőséget kínálhat a TMT-szektorban működő vállalkozások számára, de óvatosnak kell lenniük, mielőtt ismeretlen vizekre eveznének, hiszen a válság még nem múlt el” – mondta Zaránd Miklós.