Védőkerítés nélkül dolgozik együtt ember és robot
A Siemens által használt, alig 30 kg tömegű LBR iiwa könnyűépítésű robot érzékeny képességeinek köszönhetően kiválóan alkalmas az ember és a gép közötti együttműködésre.

 

Az erlangeni székhelyű Siemens Digital Factory (DF) divízió Motion Control üzletága nagyteljesítményű motorok, áramátalakítók és vezérlések gyártására specializálódott. A teljes körűen integrált hardverek és szoftverek, valamint technológiaalapú szolgáltatások széles választékát kínáló divízió világszerte arra törekszik, hogy növelje gyártási folyamatainak rugalmasságát és hatékonyságát, hogy ezáltal gyorsabban dobhassa piacra új termékeit.

A Siemens Bad Neustadt an der Saale-i gyárában világszínvonalon történik a villanymotorok – többek között számos KUKA robot motorjainak – gyártása. A többszázezer legyártott villanymotor biztosította szakértelemnek, valamint a kb. 1700 dolgozójának köszönhetően ez a világszínvonalú vállalat a „Hightech made in Germany” innovatív példája. A Siemens Bad Neustadt-i gyárában mostantól a rugalmas KUKA LBR iiwa könnyűépítésű robot is részt vesz a motorgyártásban, amely karöltve képes együttműködni a vállalat emberi dolgozóival.

A munkadarabok mozgatásának automatizálása

A Siemens Bad Neustadt-i gyára olyan rugalmas megoldást keresett az állórészek gyártásához, amellyel automatizáltan, ugyanakkor kiváló minőségben és a munkaterülethez való hozzáférést az emberek számára bármikor és akadályoztatás nélkül lehetővé tevő módon lehet kiváltani a munkadarabok továbbadásának és elhelyezésének eddig kézzel végzett, egyszerű tevékenységét.

 

 

A Siemens az augsburgi KUKA Systems GmbH-val és az Advanced Technology Solutions üzletággal összefogva egy KUKA LBR iiwa könnyűépítésű robottal felszerelt, rugalmasan alkalmazható cellát fejlesztett. Ez a mozgó alvázra szerelt robot egy légtornász ügyességével végzi a feladatát a Siemens Bad Neustadt-i gyárában: kiveszi a megmunkálandó munkadarabot – a lényegében stancolt elektrolemezből és alumínium csapágypajzsból álló állórész alaptestet – a munkadarabtartóból, majd berakja az állórészek forgácsolását végző esztergagépbe.

Ám ez még nem minden, hiszen a minőségellenőrzést is ez a robot végzi. Megfogja a készre megmunkált munkadarabot, és beszkenneli a rajta lévő vonalkódot. A lefúvató tisztítást követően a könnyűépítésű robot a mérőállomás billenőszerkezetébe helyezi a munkadarabokat. Itt meghatározásra kerülnek az esetleges eltérések. A hálózatos technológiának köszönhetően minden egyes munkadarab pontos bemérésével és azonosításával azonnal kiszámítható és elvégezhető a rendszerben a szükséges korrekció.

A rendszer tehát az ipar 4.0 szellemében saját magát irányítja. Ezután a robot a továbbszállításra szolgáló műanyagládába rakja a munkadarabokat. Az utómegmunkálásra szoruló munkadarabok az ún. ember és robot közötti együttműködési zónában elhelyezett, ideiglenes tárolóba kerülnek. A biztonságos technikának köszönhetően a dolgozó a robottal együtt tartózkodhat itt, és szükség esetén kiszedheti vagy módosíthatja a munkadarabok egy részét.

A robottechnológiának köszönhetően nincs védőkerítés

A Siemens által használt, alig 30 kg tömegű LBR iiwa könnyűépítésű robot érzékeny képességeinek köszönhetően kiválóan alkalmas az ember és a gép közötti együttműködésre. Hét tengelyével nem csak fordulékonyabb és mozgékonyabb, mint a legtöbb modell ebben a kategóriában, de egyúttal a valamennyi tengelybe beépített nyomatékérzékelők arról is gondoskodnak, hogy a robot érzékeny legyen, tehát felismerje a térbeli akadályokat, és reagáljon is rájuk. Ezzel a KUKA bebizonyította, hogy a robotokkal megvalósított automatizálás és a nagy rugalmasság nem önellentmondás.

 

 

Az érzékeny robottechnológia alkalmazása lehetővé teszi az ember és robot közötti együttműködést. Ezáltal nincs szükség többé az eddigi védőburkolatokra, valamint a munkadarabok felismeréséhez szükséges érzékelőrendszerre. „Az elején fontolóra vettük, hogy hagyományos ipari robotokkal váltsuk-e ki a folyamatot, ám ehhez biztonsági védőkerítéssel kellett volna körbevenni a cellát. Mi viszont nagyobb rugalmasságot szerettünk volna, hogy a dolgozó bármikor közbeavatkozhasson, és helyzettől függően leválthassa a robotot”  mondta Jochen Weber, a Siemens termékbevezetésért és gyártástechnológiai fejlesztésekért felelős vezetője.

Ezért a rugalmasan alkalmazható LBR iiwa könnyűépítésű robot és a KUKA „légtornász ügyességével bíró”, mobil megoldása mellett döntöttek, hogy adott helyzettől függően használhassák vagy akár félretolhassák a robotot. Torsten Franz, a technológiafejlesztési csapat projektmanagere hozzátette: „Az ember és robot közötti együttműködés megvalósítása teljesen új dolog volt a számunkra. Saját magunk is tanulni és továbbfejlődni szerettünk volna az új rendszerrel. A KUKA-val közösen megvalósított projekttel ez kiválóan sikerült. A megoldás meggyőzött bennünket.”

A tudás mellé forrás is lesz jövőre
Minimális befektetéssel is jelentősen lehet növelni a hatékonyságot és a nyereséget, amire a legtöbb hazai kis- és középvállalkozásnak szüksége is lenne.
Okostelefonnal is vezérelhető a KUKA robot
A robomotion GmbH és a SOTEC GmbH olyan alkalmazást fejlesztett, amely rugalmassá teszi és leegyszerűsíti a robotvezérlést. Így a KUKA KR 3 Agilus robot okostelefonnal, felhőből vezérelhető.
Új megoldások a karosszériagyártásban
Technológiai és közlekedésbiztonsági szempontból óriási előrelépést jelent a hidegen és melegen hengerelt, változó falvastagságú acélok, valamint az acél-alumínium komponensek széleskörű alkalmazása.
Meteorológiai radarokat zavarhatnak vezeték nélküli eszközök
Egyre nagyobb gondokat okoz a meteorológiai állomások által használt frekvenciasávok tisztán tartása, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy valós időjárás-előrejelzéseket készítsen az Országos Meteorológiai Szolgálat.
Sportos teljesítményre tervezték az elektromos Jaguárt
Az elektromos járművek leginkább akkor tudják teljesítményüket igazán megmutatni, amikor hirtelen kell elindulniuk a közlekedési lámpáknál. Ez annak köszönhető, hogy álló helyzetből, azonnal képesek kifejteni a legtöbb nyomatékot.