Az EU is beszáll az akkumulátorüzletbe
Lengyelországban kezdi a kelet-közép-európai autóipari akkumulátor-újrahasznosítás beruházásfejlesztési programját az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) és az EIT InnoEnergy.

 

Mivel az EU ambiciózus célokat tűzött ki a szén-dioxid-mentes és autonóm gazdaságra vonatkozóan, az EBRD és az EIT InnoEnergy együttműködik e szándék támogatásában. A cél a közép-kelet-európai EV-akkumulátorok újrahasznosítási piaci-befektetési környezetének megteremtése és lehetővé tétele, kezdetben Lengyelországra összpontosítva. Ezzel mind az EBRD, mind az EIT InnoEnergy lefekteti a megfelelő ökoszisztéma alapjait, és végső soron növeli a másodlagos nyersanyagok felhasználását az akkumulátorgyártásban.

Mind az EBRD, mind az EIT InnoEnergy széles körű tapasztalattal rendelkezik az elektromosjármű-akkumulátorok területén, és komoly tudással a körforgásos gazdasági üzleti modellek előmozdításában. Az elmúlt években az EBRD számos beruházást hajtott végre az elektromosjármű-akkumulátorok közép-európai gyártásában, és erős hálózatokat épített ki. Az EIT InnoEnergy, az Európai Akkumulátor Szövetség (EBA250) vezetője, támogatta a cleantech és az akkumulátorok szegmensében működő innovatív vállalatokat, és létrehozta az EBA Akadémiát, amely a jövő munkavállalóit képzi az ágazat számára.

Kulcsfontosságú az akkumulátorok gazdaságos újrahasznosításának megoldása

A mostani feladat célkitűzései közé tartozik, hogy az akkumulátorok újrahasznosítási értékláncának fejlődését Lengyelországban gátló piaci akadályokat azonosítsák a technológiai- és szabályozási nehézségek kezelésén keresztül. Ez segíteni fogja egy megfelelő piactér azonosítását és létrehozását, amely platformként elősegíti az újrahasznosítási értékláncban érdekelt felek közötti kölcsönösség és partnerségek létrejöttét, valamint egy tudásközpont kialakítását, illetve végső soron támogatja a finanszírozási forrásokhoz való hozzáférést.

Az EIT InnoEnergy által vezetett EBA Akadémia platform jelenlegi eredményei kulcsfontosságúak lesznek az akkumulátorok újrahasznosítási értékláncának bármelyik szegmensében érdekelt felek bevonásában. Az EBA Akadémia egy páneurópai oktatási ökoszisztéma, amelynek célja az EU akkumulátoriparának növekedéséhez szükséges munkaerő képzése, továbbképzése és átképzése. A közeljövőben várható az akadémia kiterjesztése a szomszédos kelet-közép-európai országokra is.

 

 

Marcin Wasilewski, az EIT InnoEnergy Central Europe vezérigazgatója szerint a közlekedés szén-dioxid-mentesítése kulcsfontosságú szerepet játszik az EU azon tervében, hogy 2050-re elérjék a klímasemlegességét. Ehhez hozzájárul az is, hogy Lengyelországban várhatóan 2030-ra több mint 1 millió elektromos jármű fog közlekedni, és az ország az európai piacok egyik fő akkumulátor-beszállítója lesz. Jelentős kihívás azonban a fejlődés szempontjából az akkumulátor-alkatrészek rendelkezésre állása. Az elektromos járművek anyagigénye ugyanis majdnem kétszerese a belső égésűekének.

A szakember úgy véli, hogy bizonyos új technológiák csökkenthetik ezt az arányt, az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság erősítése kritikus fontossággal bír abban, hogy a kínálat kielégíthesse a keresletet és biztosítsa az EU stratégiai autonómiáját ebben az ágazatban is. "Az EIT InnoEnergy-nél elkötelezettek vagyunk amellett, hogy a kelet-közép-európai cleantech-ipart bevonjuk az EU stratégiai értékláncaiba, ideértve a megfelelő hozzáértéssel rendelkező munkaerőt is. Izgatottan várjuk, hogy most az EBRD-vel közösen dolgozhatunk a közép-európai elektromosjármű-akkumulátorok újrahasznosítási ökoszisztémájának fejlesztésén és bővítésén" – tette hozzá.

Gianpiero Nacci, az EBRD fenntartható üzleti és infrastrukturális, éghajlatstratégiai és végrehajtási igazgatója hangsúlyozta: "Az akkumulátorokat az alacsony szén-dioxid-kibocsátású és rugalmas gazdaságra való áttérés egyik kulcsfontosságú technológiájaként ismerik el, ami az EBRD számára kiemelt prioritás. Az akkumulátorok másodlagos nyersanyagpiacainak fejlesztése kulcsfontosságú lesz az alacsony és nulla szén-dioxid-kibocsátású járművekre való átállás felgyorsítása szempontjából. Ez lehetővé teszi az anyagok Európában való, és az e-hulladékból történő előállítását is, annak érdekében, hogy a körforgásos gazdaság mindenki számára – a állampolgároktól a befektetőkig – jelentős előnyökkel bírjon. Az EBRD örömmel működik együtt az EIT InnoEnergyvel a zöldebb közlekedési rendszer és az erőforrás-hatékonyság felé vezető közös céljaink megvalósításában."

(Forrás: EIT InnoEnergy)

Szimulációs szoftverrel állapították meg egy csésze tea keverésének leghatékonyabb módját
A tea első látásra az egyik legegyszerűbben elkészíthető ital: kell hozzá forró víz, tealevél, esetleg cukor, méz, tej vagy citrom, mindezt kicsit meg kell kevergetni, és kész is. De hogyan célszerű keverni? Körkörösen vagy oda-vissza kanálmozgatással?
A kerékpározás jövője
A kerékpározás az egyik legnépszerűbb és leginkább környezetbarát közlekedési forma, amely évről évre egyre több embert vonz.
Az MI lehet a kulcs az egyszemélyes vállalkozások nyári pihenéséhez
Ma Magyarországon 620 ezer regisztrált egyéni vállalkozó töri a fejét azon, hogyan pihenhetne a nyári időszakban legalább egy-két hetet. A megoldás nem lehetetlen, azonban némi előkészületet és a mesterséges intelligencia által kínált lehetőségek használatát is igényli – derül ki a Billingo összefoglalójából.
Új vállalatirányítási szemlélet hódít: felkészülés az AI-korszakra
Alig van túl a vállalati szektor az agilis átálláson, az egyre szélesebb körben alkalmazott forradalmi technológiai megoldások máris újabb szemléletváltást sürgetnek.
Bevezetés a virtuális üzembe helyezésbe
A virtuális üzembe helyezés átalakítja a tervezési folyamatot azáltal, hogy számítógépes szimulációkat alkalmaz a gyártási rendszerek tesztelésére és optimalizálására, mielőtt azok fizikailag megépülnének.