Az ipari digitalizáció trendjeiről
Az MTA SZTAKI október 10-én első alkalommal rendezte meg INDIGO elnevezésű ipari digitalizációs szakmai napját. A rendezvényen közel kétszázan - vállalati, termelési és logisztikai vezetők - kaptak betekintést az ipar 4.0 legfontosabb trendjeibe.

 

Monostori László, az MTA SZTAKI igazgatója megnyitójában bejelentette az intézet szakmai vezetésével működő Termelésinformatikai és -irányítási Kiválósági Központ (EPIC) létrejöttét. Ezt követően az előadók ismertették a hazai ipari digitalizációs trendeket, valamint az Ipar 4.0 Nemzeti Technológiai Platform által végzett országos felmérés eredményeit.

Wilfried Sihn, a Fraunhofer Austria igazgatója bemutatta az általuk iparban bevezetett és sikerrel alkalmazott I4.0 módszereket és megoldásokat, valamint kitért arra, hogy a digitalizáció napjainkban már nem csupán kutatási téma, hanem az ipari mindennapok része. A bevezető előadások sorát egy panelbeszélgetés zárta, melynek resztvevői a hazai ipari digitalizáció kihívásait, valamint az ipar 4.0 kulcsfontosságú kérdéseit vitatták meg.

 

 

A program további részében szakmai előadások hangzottak el, melyek során az új Kiválósági Központ szakértői bemutatták az ipari digitalizációval kapcsolatos legfontosabb technikai és informatikai megoldásaikat. Az előadások során többek között szó esett integrált termeléstervezési és ‑ütemezési módszerekről, gépi tanulási technikákról, termelési és logisztikai rendszerek szimulációval történő kapacitáselemzéséről, kollaboratív robotokról, autonóm targoncák, valamint a legújabb IT technológiák ipari alkalmazhatóságáról.

Az INDIGO egyik fontos üzenete, hogy az ipari digitalizáció területén, a fejlett országokhoz hasonlóan, Magyarországon is érdemes erősíteni és kiaknázni az ipari és a kutatói szféra együttműködését. Az MTA SZTAKI igazgatója szerint a központ erős szakember gárdája – amelyben projektigények esetén külföldi szakértők is helyet kapnak –, a modell alapú megközelítés, illetve a több sikeres nemzetközi és hazai megvalósítás biztosítja, hogy az EPIC a hazai ipari digitalizáció egyik jelentős szereplője legyen és hozzájáruljon annak fejlődéséhez.

Monostori László szerint „az ipar 4.0 megoldások bevezetése létkérdésként jelentkezik a hazai vállalatok többségénél. A folyamat gyorsításához mihamarabb érvényt kell szerezni az Ipar 4.0 Nemzeti Technológiai Platform által kidolgozott stratégiában szereplő javaslatoknak.” Ezt a gondolatot Csáji Balázs Csanád, a rendezvény egyik társszervezője is megerősítette: „a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás az egyik kulcsa az ipari adatokban rejlő értékes információk kinyerésének, rugalmas döntési mechanizmusok kialakításának és ezáltal a termelés hatékonyabbá tételének.”

Zsákutcába kerülhet az AI egy kutatás szerint
A nagy nyelvi modellek, mint például a ChatGPT elterjedése valójában egyre csökkenti a nyilvános tudásmegosztást az online kérdezz-felelek platformokon, s ezzel megnehezítheti a jövőbeli modellek képzését – erre jutott a Budapesti Corvinus Egyetem frissen publikált tanulmánya.
Szupravezető technológia: érintésmentes munka a jövő laboratóriumában
Fagyasztva szárító tartályok automatizált tisztatéri töltése a Festo SupraMotion segítségével. A német technológiai vállalat a Hannoveri Vásáron mutatta be a fagyasztva szárító tartályok tisztaterekben történő teljesen automatizált töltésére és mérlegelésére szolgáló koncepciót.
Automatizáció és AI az ellátási láncokban
Az automatizáció és a mesterséges intelligencia integrálása a logisztikába és a beszerzési láncokba elengedhetetlen a sikerhez és a fenntarthatósághoz az e-kereskedelem iparágában.
Mesterséges intelligencia segít a kódok automatizált javításában
Elég egyetlen sebezhetőség egyetlen alkalmazásban ahhoz, hogy a kiberbűnözők betörjenek a vállalatok rendszereibe. Ezért kiemelten fontos, hogy a cégek a lehető legrövidebb idő alatt azonosítsanak és javítsanak minden ilyen sérülékenységet.
Kényelem a fogyasztónak, rugalmasság a gyártónak
A Tetra Pak tovább bővítette az on-the-go kategóriára szabott csomagolási kínálatát. A vállalat a növekvő fogyasztói trendre reagál, miszerint egyre többen választanak olyan termékeket, amelyeket otthonukon kívül, menet közben is fogyaszthatnak.