CU.BE Budapest – Ahol élmény a közös gondolkodás
Július végén Budapesten nyílt meg a Bosch Rexroth második innovációs élményközpontja, a CUstomer.BEnefits. A Jövő Gyára olvasóit Heszegi-Bogár Mariann, a Bosch Rexroth Kft. vevői kapcsolatokért és kommunikációért felelős vezetője és Szauter Krisztina, a CU.BE központ vezetője kalauzolja a digitális interaktív térben.

 

A budapesti központ a németországi CU.BE után másodikként jött létre. Mi a különbség a két innovációs tér között?

Heszegi-Bogár Mariann: Az az ötlet, hogy legyen egy élményközpontunk, ahol a vevőkkel, partnerekkel, egyetemistákkal inspiratív környezetben, a termékeinket élőben bemutatva és tesztelve beszélgethetünk, régi, sok évre visszanyúló álmunk volt. Közben a német kollégákban is megszületett egy hasonló elképzelés, a két CU.BE mégis különböző, de kiegészítik egymást. A Németországban található ulmi élményközpont futurisztikus tematikájával elsősorban a jövőre koncentrál, és az ipar vezető technológiai megoldásszállítójaként igyekszik felvázolni a jövő gyáráról, a gyártásautomatizálásról, az ipari hidraulikáról és a fenntartható gyártásról alkotott vízióját.

 

Heszegi-Bogár Mariann, a Bosch Rexroth Kft. vevői kapcsolatokért és kommunikációért felelős vezetője

 

Három kategóriába szoktuk osztani a termékeinket: a „now”, ami már elérhető, bevált és tesztelt megoldás. A „next”, ami a még új, de már elérhető innovációkat takarja, és a „beyond”, ami a vízió, még fejlesztési fázisban lévő megoldások. Ulmban inkább ez utóbbiak vannak túlsúlyban, itt, Budapesten pedig a „next” kategória kapott nagyobb szerepet. Arra törekedtünk, hogy a jövő technológiai újdonságai mellett működés közben mutassuk meg a már most is elérhető Ipar 4.0 megoldásokat. Ugyanakkor a két kiállítótér abban azonos, hogy nem egy statikus bemutatóterem létrehozását célozta. A jól ismert múzeumi figyelmeztetés, hogy – A kiállított tárgyakhoz nyúlni tilos! – itt nem érvényes, sőt, nemcsak hogy nem tilos, de az innovációs tér munkatársai kifejezetten ösztönzik a látogatókat, hogy próbálják ki az interaktív eszközöket működés közben is.

Innovációs térként, technológiai „kalandparkként” a CU.BE miben más, mint egy egyetemi Science Park vagy egy vállalati bemutatóterem?

 

 

Heszegi-Bogár Mariann: Esetünkben a bemutatóterem csupán az egyik funkció, az innovációs tér ennél többet jelent. Nem csak annyit, hogy az érdeklődők – mint egy hagyományos tárlatot – megnézik a kiállított eszközöket, majd hazamennek. Nálunk a bemutatott „tárgyakhoz” hozzá lehet nyúlni, játszani, kipróbálni, kísérletezni és közösen gondolkodni azokkal a mérnökökkel, akik ezekkel az eszközökkel nap mint nap dolgoznak, és a bemutatott megoldásokat a legjobban ismerik. Lehetőség lesz közösen ötletelni, egymást inspirálni. Ebben mindenképpen más. Az innovációs központ további egyediségét adja a rendkívül sokféle alkalmazások köre, hiszen a Bosch Rexroth számos iparág technológiai fejlesztésével foglalkozik. Ezt a komplexitást is szeretnénk megmutatni. Az első látogatócsoportok véleménye alapján joggal bízhatunk abban, hogy a CU.BE mind a laikus, mind a szakértő közönségnek sokszínű és emlékezetes élményt tud nyújtani.

 

Szauter Krisztina, a CU.BE központ vezetője

 

Szauter Krisztina: Terveink szerint a helyszínt több célra fogjuk használni. Workshopok, szakmai konferenciák és számos egyéb rendezvény mellett a legfontosabb célunk, hogy élettel teli, pezsgő inspirációs élményközpontot működtessünk laikusoknak és az Ipar 4.0 iránt érdeklődő szakembereknek egyaránt.

Jelenleg milyen eszközök láthatók az innovációs térben a Bosch Rexroth Ipar 4.0 termékpalettájáról?

Heszegi-Bogár Mariann: Mivel az Ipar 4.0 lényege a Bosch Rexroth szerint az eszközök hálózatba kapcsolásáról szól, a bemutatott eszközök ezt a szemléletet tükrözik. Látható miniatűr Ipar 4.0-s gyártósor, okos szerelőállomás, kollaboratív robotok, AR-szemüveg, hálózatba kapcsolt hidraulika és energiahatékony megoldások. Persze több szempontot kellett egybegyúrni, hiszen mégiscsak egy élményközpontról van szó, és ahogy Kriszta is említette, szeretnénk elhozni a szakmai közönséget és a laikus érdeklődőket is.

Ezért olyan eszközöket mutatunk, amelyek egyrészt reprezentálják a Bosch Rexroth sokszínű technológiai palettáját, de olyan hétköznapi alkalmazások is láthatók, mint például az országút mellett füvet nyíró gépi kasza, amely körbevágja az útjelző oszlopokat, vagy az a csúcsminőségű karos kávéfőző, amely hidraulikus munkahengerének köszönhetően tökéletes nyomást biztosít a legfinomabb kávé készítéséhez.

Az első pillantásra egyszerűnek tűnő alkalmazások valójában komplex, szenzorokkal felokosított Ipar 4.0 megoldások hétköznapi eszközökbe ágyazva. Arra törekedtünk, hogy az érdeklődők megtalálják azt a bizonyos „aha”-élményt, de a legfontosabb szempont mégis az volt, hogy minél komplexebb alkalmazási körben tudjuk megmutatni a digitalizáció és az Ipar 4.0 előnyeit.

A későbbiekben milyen irányba bővül az eszközök, megoldások bemutatása?

 

 

Heszegi-Bogár Mariann: A fenntarthatóság már most is hangsúlyos az innovációs térben, de számos további témával készülünk. Tervezünk kiállítást pl. mesterséges intelligencia megoldásokról, illetve a célunk egy olyan evolúciós színteret létrehozni, ahol bemutathatjuk az Ipar 4.0-hoz kapcsolódó új Bosch Rexroth-termékeket, és például azt az izgalmas innovációs folyamatot, ahogy egy ötletből megoldás lesz. Nem titkolt célunk, hogy egyetemek, szakképzési központok, start-up-közösségek és minél több ipari partner bevonásával együtt gondolkozzunk és hozzunk létre új alkalmazásokat, amelyek aztán majd továbbfejlesztik a CU.BE-ot. Arra törekszünk, hogy az ötletek ne csak tőlünk származzanak, hanem minél több érdekeltet bevonjunk az együtt gondolkodásba, és közösen alakítsuk az innovációs teret.

A remélt partnerek felsorolásából úgy tűnik, hogy bárkit szívesen látnak, kis túlzással, akár az utcáról is beeshet, ha van egy jó ötlete?

 

 

Heszegi-Bogár Mariann: Nagyon széles az a célcsoport, akiket együttműködésre invitálunk. A hazai és a régiós ipari szereplők teljes skálája mellett a már említett oktatási intézmények, önkormányzatok képviselőit, és a körülöttünk lévő digitális ökoszisztéma valamennyi szereplőjét. Csupán néhány hét telt el a CU.BE megnyitása óta, de már eddig is nagyon színes az érdeklődők köre. Ahogy említettem, azokat a laikusokat is örömmel látjuk, akiket érdekel az ipar, a technológia jövője, a fenntarthatóság kérdése, de óvodai csoportokat is szívesen kalauzolunk. A szakmai látogatókat érdeklődésüknek megfelelő mélységű és minőségű információval a Bosch Rexroth mérnökei várják. Az előzetes regisztrációval nekik személyre szabott programot, konzultációt kínálunk. Azért, hogy ez valóban gördülékenyen megvalósulhasson, a CU.BE regisztráció  egy fontos lépés, ami már most megtalálható a honlapunkon.

Ha az elképzeléseik megvalósulnak, és az együttműködésekből termék vagy szolgáltatás lesz, a CU.BE üzleti vállalkozásnak sem utolsó. Az innovációs központ működésében a hangsúly az élményen vagy az üzleten lesz?

 

 

Heszegi-Bogár Mariann: Nem húzunk éles választóvonalat. Azt szeretnénk, hogy amikor valaki ide belép, akkor azt érezze, hogy a jövő tárul a szeme elé. Egy olyan jövő, ami kézzelfogható, alkotórészei már ma hozzáférhetők, és amit akár haza is lehet vinni. Természetesen a látogatócsoport összetételétől, érdeklődésétől is függ, hogy melyik elem lesz hangsúlyos. Egy gyermekcsoportnak inkább az élményt szeretnénk hangsúlyozni, a PLC-programozást pedig a szakmabelieknek ajánljuk.

Szauter Krisztina: Mivel a CU.BE-ot alapvetően egy olyan inspirációs térnek szánjuk, amely a jövőről is szól, különösen fontos hangsúlyoznunk az oktatás iránti elkötelezettségünket. Ezért helyeztük el a kiállítótérben a több egyetemen és szakképzési centrumban már bevált oktatási eszközünket, a Bosch Rexroth mMS (modular Mechatronics System) 4.0 gyártásszimulációs oktatóberendezést. Ez a miniatűr gyártósor valódi ipari komponensekből épül fel. Kis mérete ellenére egy teljes gyártósor modellezésére alkalmas, robotokkal, anyagmozgatással, présállomással, magasraktárral. De maga az innovációs központ is remek oktatási helyszín, ahol megmutathatjuk az elmélet mellett a gyakorlatot is. A kiállítótérben kézzelfogható és hétköznapi lesz az Ipar 4.0, és egyértelművé válik, hogy nem csak egy jó marketinggel rendelkező kísérlet az ipar digitális átállása.

 

| Képek: Bosch Rexroth

Önvezető autók utasainak reakcióit vizsgálták a kutatók
Váratlan helyzetekben vizsgálták az önvezető autók utasainak reakcióit a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) kutatói együttműködve a HUN-REN és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem szakembereivel. Az eredményeikről a Nature-ben megjelent cikkükben számoltak be.
Ami jól működik, azon ne változtass! De azért fejleszteni érdemes…
Szabványosít és digitalizál a TRUMPF a karbantartás terén, ami a hibaelhárítás egyre javuló eredményeiben fizetődik ki.
Hogyan gondolkodik a generatív MI? Szegedi kutatók keresik a választ a chatbotok titkaira
A mesterséges intelligencia (MI) egyre több feladatban segít minket a mindennapokban, de mi történik egy chatbot „fejében”, amikor választ ad egy kérdésre vagy értelmez egy utasítást?
Ízletes garnéla az osztrák Alpokból
A hegyekből az asztalra: a zenon megteremti a fenntartható garnélatelepek feltételeit. A White Panther az óceánoktól távol tenyészti a garnélákat az osztrák Alpok közepén. A cég fenntartható gyártási módszereket alkalmaz.
Tűzoltás helyett stratégia
Prediktív karbantartási rendszert vezetett be a kulcsfontosságú megmunkálógépére a maklári Bosch gyár. Az üzemeltetők és karbantartók sok üzemben még ma is nagyrészt rutinból végzik a karbantartást, ha éppen nem tüzet oltanak.