Globális és lokális megközelítésüket egybegyúrva úgynevezett glokális megoldást alkalmaznak, melynek kiemelt stratégiai szereplői a társaság Szigetszentmiklóson működő, kelet-európai logisztikai központja és a budapesti székhelyű globális beszerzési központja is. Ezek működésébe néztünk most bele kicsit részletesebben is.
Az ellátási láncok napjainkban a vállalatok figyelmének középpontjába kerültek a néhol akár világméretűre is növekvő problémák miatt. Az üzletmenet számos pontján tapasztalható, hogy az értékesítést nem feltétlenül a kereslet, hanem sok esetben a kínálat határozza meg, vagyis az kapja meg a megrendelést, aki tud szállítani.
A Schneider Electric fenntarthatósági stratégiájának a része, hogy rövidebb ellátási láncot hozzon létre, a hosszú ellátási lánccal ugyanis nem lehet alacsony karbon lábnyomot elérni. Ráadásul tapasztalataik szerint a beszállítói bázishoz való közelség az agilitás és a fenntarthatóság szempontjából még fontosabb, mint a vevőhöz való közelség.
A Schneider éppen ezért egy végponttól végpontig tartó regionális megközelítést alkalmaz. Az ellátási láncuk működését négy központra – Európára, Kínára, az Egyesült Államokra és Indiára – osztották. Mindegyik felelős a termék specifikációért, a kutatás-fejlesztésért, az ellátási láncért és a beszállítókért.
Rugalmas és gyors alkalmazkodás a megrendelő igényeihez
Ellátási láncuk tehát kéz a kézben dolgozik a regionális értékesítési és marketing szervezetekkel. Ha Indiát vesszük példának, az ott értékesített termékeik 60-70%-ának a tervei helyben készültek el, és az ott eladott termékek 90%-át is helyben gyártották. A több központból álló megközelítésnek köszönhetően gyors ütemben tudnak alkalmazkodni a piaci követelményekhez, szorosan együttműködnek a piac összes érdekeltjével, és fenntarthatóbban is tudnak működni.
A fenti gondolatmenet gyakorlati megvalósítására a Schneider Electric 2020 végén indította el beszállítói programját, melynek célja, hogy növeljék a kelet-európai régióban tevékenykedő beszállítóik számát és szerepét az ellátási láncukban. A beszállítói program indulása előtt a vállalat európai üzemeibe főleg a nyugati-európai országokban, illetve Kínában működő beszállítóktól érkeztek alkatrészek és alapanyagok.
2019 végén az összes alkatrész teljes értékének 62 százaléka származott a fenti két régióból, míg a feltörekvő piacokról (Dél-Kelet-Ázsia, India és Kelet-Európa) érkezett a fennmaradó rész. A program eredményeként már 40 százalékra nőtt ez utóbbi térségek részesedése euróban számolva, a célkitűzés pedig az, hogy ez az arány az ötven százalékot is elérje.
A kelet-európai régió szerepének növelése a Schneider Electric ellátási láncában komoly lehetőséget kínál mind a magyar, mind pedig a környező országokban működő vállalkozások számára is. Hazánk mellett főként Bulgáriából, Csehországból, Lengyelországból, Romániából, Szerbiából, Szlovákiából és Szlovéniából, illetve Törökországból várják a beszállítókat a Schneider Electric-nél. Elsősorban kis- és közepes szériában előállítandó gyártási folyamatokra (pl. műanyag alkatrészek készítésére, lemezhajlításra és formázásra, CNC megmunkálásra és rézkovácsolásra) keres új partnereket a vállalat.
Szigetszentmiklós stratégiai szerepben
A helyi beszállítói kör erősítésével a Schneider Electric-nek költségcsökkentési szándéka is volt, ennek haszna a Covid alatt és után rendkívül erőteljesen megmutatkozott. Amikor egy hajó egy hétre elzárja a Szuezi-csatornát vagy egy konténer szállítási díja Kínából Európába 4 ezerről 18 ezer dollárra nő, akkor látszik igazán, milyen óriási előnyt jelentenek a helyi beszállítók.
A vállalat kelet-európai jelenlétét erősíti a Szigetszentmiklóson működő logisztikai központ is. Az elosztóközpont stratégiai szerepet játszik a Schneider logisztikai hálózatában, és egyik kulcsfontosságú elosztóközpontjának számít, nemcsak Európában, hanem világszerte. Termékeiket 21 országba szállítják innen, Európa-szerte északról délre, Lengyelországtól egészen Görögország legdélebben fekvő részéig, vagy nyugatról keletre, Ausztriától egészen például Törökországig.
A logisztikai központ 4 éve csatlakozott a cég Smart Distribution Center elnevezésű programjához, így számos olyan automatizálási és intelligens megoldást tudtak bevezetni, amelyek hatékonyan használják saját termék- és megoldásportfóliójukat, maximalizálják hatékonyságukat és még költségeik optimalizálásában is segítenek.
A szigetszentmiklósi logisztikai központban a kapacitás három dimenzióját különböztetik meg: ezek a megfelelő munkaerő, a megfelelő raktározás és a berendezések kapacitása. Jelenleg a központban 25 ezer négyzetméteren több mint 280 alkalmazott végez logisztikai és termelési tevékenységet. Több mint 60 targoncával, 2 automatizált irányított járművel, 4 szállítórendszerrel és egy többszörös állványszerkezettel, nagyon keskeny folyosókkal, palettás állványokkal, áramlásos állványokkal, félemelettel, konzolos állványokkal, automatizált siklóval stb. együttesen több mint 17 ezer értékesítési rendeléssor napi szintű kiszállítása lehetséges, ez közel 130 tonna napi megmozgatásának felel meg.
De hogy a tisztán helyi ellátási láncok sebezhető pontjait elkerüljék, a társaság globális szabványokkal biztosítja, hogy a helyi zavarok esetén is be lehessen vetni tartalékot. Így a globális szemlélet még tovább javítja a lokális megközelítés rugalmasságát, ráadásul sok beszállítói piac eleve globálisan beágyazott. Az elektronikai alkatrészek (beleértve a félvezetőket) és a műanyag nyersanyagok jó példák erre. Ezeket a piacokat továbbra is globálisan kezelik.