Előszériás modellek gyártása kísérleti üzemként
A BMW Group müncheni gyára a NEUE KLASSE modellgeneráció sorozatgyártásának 2026 nyári beindítására készül. A létesítmény területén jelenleg három új gyártócsarnok épül, a karosszériaüzem, az összeszerelő fázis és a kapcsolódó gyártási logisztika számára.

 

A BMW Group müncheni gyárában 2027-től kizárólag tisztán elektromos meghajtású modellek készülnek majd, még tovább növelve a létesítmény hatékonyságát. Az előrelátó tervezés, a fejlesztőcsapatokkal és beszállítókkal való szoros együttműködés, valamint a modern gyártástechnológia új struktúrákba történő integrálása egytől egyig kulcsszerepet játszik majd.

„A NEUE KLASSE modellgeneráció sorozatgyártásának beindítására olyan csúcstechnológiás üzemünk lesz Münchenben, amelyet a rugalmasság, az innováció, és mindenekelőtt a hatékonyság jellemez. Az új modellgenerációval a gyártási költségeket is jelentős mértékben csökkentjük Münchenben” – mondta a létesítmény igazgatója, Peter Weber.

A gyártási folyamatok optimalizálása és a célzott automatizálás lehetősége mellett a NEUE KLASSE modellgeneráció új járműstruktúrája számos további előnnyel is kecsegtet. Az egyfajta hajtáslánc-változatra való összpontosítás a sorozatgyártás lépéseit és a szükséges alkatrészek számát is csökkenti – például a kábelkötegek esetében, amelyek korábban motortípusonként változtak és amelyek beszerelése rendkívül összetett is lehetett. A NEUE KLASSE modellgeneráció fokozatos müncheni megérkezését gondos részletességgel tervezték meg – részben az üzem felújítása miatt.

 

A BMW Group müncheni gyára a NEUE KLASSE modellgeneráció érkezésére készül

 

Kísérleti üzemként a BMW Group Münchenben működő Kutatási és Innovációs Központja (FIZ – Research and Innovation Center) már év vége előtt megkezdi az első előszériás modellek gyártását, a müncheni gyárban dolgozó csapat támogatásával. „A FIZ kísérleti üzeme mellett virtuális szimulációkkal is készülünk a NEUE KLASSE modellgeneráció érkezésére” – mondta Peter Weber a szokatlan lépéssel kapcsolatban. Hozzátette: a müncheni gyár tapasztalt csapata szorosan együttműködik a BMW Debrecenben épülő gyárának munkatársaival, akik idén év végén megkezdik a NEUE KLASSE modellgeneráció sorozatgyártását.

Nemzetközi gyártási hálózat: együttműködés, rugalmasság és innovatív folyamatok

A BMW Group létesítményei képesek többféle modellváltozatot és hajtáslánc-technológiát egyazon gyártósoron előállítani. Az elektromos mobilitás térnyerésének volatilitását ellensúlyozva a vállalatcsoport üzemei rugalmasságára támaszkodik, amelyek belsőégésű erőforrással és hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiával szerelt modellek gyártására egyaránt képesek. „Így képesek vagyunk alkalmazkodni a folyamatosan változó piaci körülményekhez és hosszútávon fenntartani gyáraink kapacitás-kihasználtságát” – mondta Milan Nedeljković, a BMW AG igazgatótanácsának gyártásért felelős tagja. Az évtized végére a BMW Group a tisztán elektromos meghajtású modellek piaci részesedésének jelentős növekedésével számol, ezért a Debrecenben épülő gyár – és később a müncheni gyár is – kizárólag tisztán elektromos meghajtású modellek sorozatgyártását végzi majd.

 

 

A BMW Group nemzetközi gyártási hálózatában jelenleg a németországi üzemek mutatnak irányt az elektromos mobilitás térnyerésének: a hagyományos hajtáslánc-technológiák mellett mindegyikük legalább egy tisztán elektromos meghajtású modellt is gyárt a nemzetközi piacra. A volatilis környezet ellenére a BMW Group tovább fejleszti hazai létesítményeit, amelyek 2024-ben összesen több mint egymillió darab autót állítottak elő – a Németországban gyártott összes új autó egynegyedét. A vállalatcsoport gyártása ugyanakkor az értékteremtés kiegyensúlyozott globális elosztásától is függ. „Nemzetközi gyártási hálózatunk stratégiai és rugalmas felépítése ellenálló- és versenyképességünket egyaránt erősíti” – tette hozzá Milan Nedeljković.

Középpontban a munkatársak: tudásfejlesztés az elektromos mobilitás érkezésére

A hálózatról tölthető modellek sorozatgyártására történő fokozatos átállás új feladatokat és újfajta tudást igényel a munkatársaktól, akik a BMW Group üzemeinek rugalmas átállása mentén fokozatosan készülhetnek fel az új feladatokra.

„A technikai és strukturális innovációk ellenére mindig az emberek állnak a középpontban. Büszkék vagyunk munkatársaink szaktudására és tapasztalatára, és a folyamatos fejlődés melletti elköteleződésükre. Nekik köszönhetően módszeresen prémium minőségű autókat kínálhatunk” – fogalmazott Peter Weber.

A vállalatcsoport átfogó továbbképzésekkel és a munkaerő rugalmasságával fokozza gyárai szaktudását. Az elektromos mobilitás érkezésére felkészítő szakmai továbbképzést csak tavaly a BMW Group mintegy 25 000 munkatársa végezte el. A müncheni üzem jelenleg a harmadik ipari villanyszerelői képzését tartja, amelyet a német Ipari és Kereskedelmi Kamarával (IHK – Industrie- und Handelskammer) együttműködésben indítottak el. Az elmúlt években a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák aktuális és következő generációi körülbelül 5 500 munkahelyet teremtettek a BMW Group nemzetközi gyártási hálózatában. E pozíciók több mint háromnegyedét belső átszervezésekkel töltötték fel.

 

| Fotók: BMW Group

Térbeli számítástechnika – híd a digitális és fizikai világ között
Ahogy egyre összetettebbé és szövevényesebbé válik a vállalati informatika világa, ezzel párhuzamosan nő a térbeli számítástechnika (spatial computing) szerepe az üzleti innovációban. Ez a technológia zökkenőmentes és tökéletes összeköttetés teremt a fizikai és digitális világ között.
Új megoldás teszi hatékonyabbá a kritikus infrastruktúrák védelmét
Egyszerű és biztonságos hozzáférést biztosít a távoli terminál egységekhez (RTU) a Schneider Electric új megoldása, tovább erősítve ezáltal az olyan kritikus infrastruktúrák, mint a víz-, olaj- és gázvezetékek védelmét.
A megbízható adatoktól az egész életen át tartó hozzáadott értékig
A digitális ikrektől a kapcsolási rajzokig, a tervezőeszközöktől a maximális energiamegtakarításig – a Festo holisztikusan, az értékteremtési folyamat minden fázisában támogatja ügyfeleit. Ez kiterjed a körforgásos gazdaságra és a termékek szénlábnyomára, de az egész életen át tartó tanulásra is, digitális képzési eszközökkel mind a gyakornokok, mind az állandó alkalmazottak számára.
Az AI hardver- és energiaigénye nem ismer határokat
A mesterséges intelligencia forradalma komoly változásokat indított el az informatikai fejlesztésekben. Korábban a szoftverek álltak az innováció középpontjában, de az AI térhódításával a hangsúly egyre inkább az egyre kritikusabb erőforrásnak számító hardverek felé tolódik.
A fix fordulatszámú kompresszorok cseréje – energiatakarékos alternatívák a kompresszorok szakértőjétől
Sokszor hallhattuk már, hogy a fix fordulatszámú kompresszorok ideje lejárt. Ha több kompresszor üzemel egymás mellett, valóban érdemes megfontolni, hogy legalább egyet lecseréljünk újabb innovatív technológiával működő gépre.