A kanban rendszert az 1940-es években a japán Toyota gyár alkalmazta először, produktivitásának növelése érdekében. A vizuális irányítás egyik eszköze, és a Just in Time működés alapkövetelménye.
A kanban egy fejlett vizuális irányító rendszer, melyet a túltermelés megszüntetésére, a vevői igényekre való rugalmas válaszadásra, és a költségek csökkentésére alakítottak ki, elsősorban a veszteségek megszüntetésével. Megvalósításához általában kártyákat alkalmazunk (kanban-kártyák), az ezeken található információk az adott folyamat számára szükséges adatokat tartalmazzák.
Általánosságban elmondható hogy minden kanban kártyán szerepelni kell: a termék vagy folyamat nevének, mennyiségnek, illetve hogy honnan és hová kell történnie a szállításnak. Manapság már léteznek digitális kanban rendszerek is. Használatával a „toló” elv helyett, a „húzó” elv érvényesül. Ez azt jelenti, hogy az adott folyamat (szállítás, gyártás, stb.) csak akkor kezdődhet meg, ha rendelkezésre áll az indításához szükséges kanban kártya.
Kanban az építőiparban
Az építési projektek olyan folyamatosan termelő rendszerek, ahol a termelési folyamatok időben dinamikusan változnak, de folyamatos anyagáramra van szükség. Ha a folyamatos anyagáram nem jön létre, az negatív hatással van a termelékenységre és ez a projekt árát is növeli.
Az anyaghiány az egyik fő oka az építési csúszásoknak. A határidők túllépése veszteségeket okoz, a lean célja pedig a veszteségek megszüntetése, ezért a lean technikák, mint a kanban rendszer, beillesztése az építőiparba előnyökkel járhat a készletgazdálkodás és az anyagáram kiegyenlítés területén. Az építőiparban alapvetően kétfajta kanban használható.
A termelési és a szállítási, az első vezérli a helyben készített anyagok gyártását és utánpótlását, míg a második vezérli azon anyagok utánpótlását melyek nem az építési területen kerülnek előállításra. Az építési környezetre szabott alapelvek a kanban rendszer kivitelezéséhez:
-
Termelés kiegyenlítés; termelés irányítás kiegészítve a Last Planer Systemmel
-
Bonyolult információs és hierarchia rendszer elkerülése, húzó rendszer
-
Megrendelő kanban nélkül nem kezdődik munka
-
Munkafolyamat ellenőrzése kontrol kanbannal
-
Nem küldünk befejezetlen vagy hibás munkát a következő szintekre
-
A munkával kapcsolatos biztonsági előírások és megelőző balesetek információinak megadása
A cikk teljes terjedelemben a Jövő Gyára technológiai magazin szeptemberi számában olvasható.
Szerző: Antal Norbert
2015.08.20.
Önvezető autók utasainak reakcióit vizsgálták a kutatók Váratlan helyzetekben vizsgálták az önvezető autók utasainak reakcióit a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) kutatói együttműködve a HUN-REN és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem szakembereivel. Az eredményeikről a Nature-ben megjelent cikkükben számoltak be.
Ami jól működik, azon ne változtass! De azért fejleszteni érdemes… Szabványosít és digitalizál a TRUMPF a karbantartás terén, ami a hibaelhárítás egyre javuló eredményeiben fizetődik ki.
Hogyan gondolkodik a generatív MI? Szegedi kutatók keresik a választ a chatbotok titkaira A mesterséges intelligencia (MI) egyre több feladatban segít minket a mindennapokban, de mi történik egy chatbot „fejében”, amikor választ ad egy kérdésre vagy értelmez egy utasítást?
Ízletes garnéla az osztrák Alpokból A hegyekből az asztalra: a zenon megteremti a fenntartható garnélatelepek feltételeit. A White Panther az óceánoktól távol tenyészti a garnélákat az osztrák Alpok közepén. A cég fenntartható gyártási módszereket alkalmaz.
Tűzoltás helyett stratégia Prediktív karbantartási rendszert vezetett be a kulcsfontosságú megmunkálógépére a maklári Bosch gyár. Az üzemeltetők és karbantartók sok üzemben még ma is nagyrészt rutinból végzik a karbantartást, ha éppen nem tüzet oltanak.