Kizárólag e-mobilitással foglalkozik a Schaeffler új szombathelyi gyára
Az új üzemben 15 ezer négyzetméteren folyik az elektromosmotor-alkatrészek- és rendszerek fenntartható gyártása.

 

A Schaeffler-csoport nyugat-magyarországi telephelyén, Szombathelyen nyitja meg első, tisztán e-mobilitási komponenseket és rendszereket gyártó telephelyét, amely Magyarországon is az első olyan gyár, ahol kizárólag elektromos motorokhoz készítenek alkatrészeket.

A telephely e-moblitási kutatási és fejlesztési központként is működik. Az új létesítmény, amelyet a Német Fenntartható Építési Tanács (DGNB) arany minősítéssel díjazott, jelentős mértékben hozzájárul a Schaeffler 2030-tól kitűzött céljához, miszerint a vállalat világszerte szén-dioxid-semleges termelésre vált.

„Az új szombathelyi üzem mérföldkő a Schaeffler átalakulásában, és egyesíti stratégiai prioritásainkat, az innovációt és a hatékonyságot. Technológiai vállalatként célunk a fenntartható mobilitás formálása gyártóüzemeink globális hálózatának köszönhetően" – mondta Klaus Rosenfeld, a Schaeffler AG igazgatótanácsának elnöke.

A Holnap gyára, ma

A Schaeffler az üzemet a Holnap gyára koncepció alapján alakította ki: Szombathely II. telephelyén az innovatív alkatrészek és rendszerek gyártása magas fokon automatizált, és a 15 ezer négyzetméter gyártási területen elhelyezkedő csarnokok modulárisak, és teljesen digitalizáltak. Az elektromos motorokhoz tartozó álló- és forgórészek (sztátor és rotor) gyártása, valamint a mágnesek integrációs folyamatai a szinkron- és aszinkrongépekhez nagyfokú pontosságot és tisztaságot igényelnek.

 

Az új szombathelyi üzem a Schaeffler első, 100 százalékban e-mobilitási megoldásokkal foglalkozó gyára

 

Az automatizált gyártás és a robotok széles körű használata garantálják a megfelelést ezeknek az előírásoknak. 2023-ra várhatóan évi 800 ezer termék gördül majd le a gyártósorokról a több műszakos munkarendben, 2026 és 2029 között pedig már évi 1,8 millió alkatrész készül az prémium autóipari partnerek számára.

"Komoly lépéseket tettünk az e-mobilitás területén és vezető minőségű, ugyanakkor gazdaságos és fenntartható termékeket szállítunk. 2022-től 2-3 milliárd eurós éves rendelésbevételt várunk az e-mobilitás üzletágtól. A szombathelyi gyár és kompetenciaközpont fontos szerepet fog játszani ebben, szorosan együttműködve a Bühlben működő vezető üzemünkkel" – mondta Dr. Jochen Schröder, a Schaeffler AG E-mobilitási részlegének vezetője.

A fenntarthatóság, mint fő szempont

A Schaeffler 2020-ban kezdte második üzemének építését Nyugat-Magyarországon, körülbelül három kilométerre az első gyártól, amely 1996 óta működik. Az új üzem fotovoltaikus rendszerekből és a gyár tetejére telepített napelemekből meríti a villamosenergiát, így a Schaeffler évente akár 4000 tonna CO₂-kibocsátástól kíméli meg a környezetet.

A tisztított szennyvíz és az esővíz-gyűjtő medence hatékonyabbá teszi a vízfelhasználást. A hőszivattyúk, az intelligens fűtés- és hűtéskezelés, valamint az energiatakarékos LED izzók intelligens vezérléssel, garantálják az energiahatékony működést. A természetközeli szabad terek és az ökológiai tó elősegíti a biológiai sokszínűséget is a területen.

Képzett munkaerő

A szombathelyi telep, amely már két gyártóüzemből és egy kutatási-fejlesztési központból áll, mintegy 3500 embert foglalkoztat majd összesen. A vállalat már megkezdte a helyi toborzást és 150 új pozícióra várnak jelentkezőket, többnyire a gyártási folyamatokra, valamint a kutatás-fejlesztéssel kapcsolatos területeken.

„Jövőorientált befektetésbe fogtunk Szombathelyen, ezúttal másodszorra. A város kiváló üzleti feltételeket biztosít számunkra, továbbá a sokrétű, képzett helyi munkaerő jelentős autó- és egyéb ipari szaktudással járul hozzá a vállalat sikeréhez” – mondta Szigeti Tibor, a Schaeffler Savaria ügyvezető igazgatója.

A gyártásban és k+f területen dolgozók többsége részt vesz a németországi Schaeffler Akadámia többhetes képzésein is, hogy a szakértelmüket még tovább feljeszthessék. Ez az Akadémia a kollektív tanulás és hálózatépítés központja, amely képzési modulok széles skáláját kínálja modern oktatási és tanulási módszerekkel.

(Nyitó képen: A szombathelyi II. gyárban elektromosmotor-alkatrészeket gyártanak)

Az IoT az alapokkal kezdődik
Számos, egymást kiegészítő technológia fejlődésének köszönhetően az Internet of Things (IoT) egyre gyorsuló növekedési pályán halad.
Versenyelőny átgondolt szoftverbeszerzéssel
Az elmúlt évek gazdasági folyamatai előtérbe hoztak egy új szempontot a közepes méretű cégek számára: az ellenálló képességet. Olyan döntéseket kell meghozniuk, amelyek rövid és hosszú távon is biztosítják a stabilitást és a növekedést, mindezt a versenyképesség megtartása mellett.
A kirakós utolsó darabja a raktári automatizálásban
Az egyre összetettebbé váló globális ellátási láncoknak egyre nagyobb nyomást kell elviselniük az exponenciálisan növekvő online kereskedelem, a változó vásárlói igények és a munkaerőhiány miatt.
Innovációs versenyt rendez fiataloknak a Bosch - több mint 4 millió forint a tét
A hibrid innovációs verseny idén szeptember 29-30-án várja a középiskolás és egyetemista indulókat, akik szívesen tesztelnék problémamegoldó képességüket olyan hardveres és szoftveres kihívásokban, melyekkel valós változást hozhatnak az emberek életébe.
Hamar eldől, hogy a lányok nem lesznek mérnökök
A pályaválasztás legtöbbször már a középiskoláig eldől, és a támogató közeg hiánya miatt választja kevesebb lány a műszaki-technológiai hivatást – állapítja meg a CETIN Hungary Zrt. kutatása.