Már nem a szakemberhiány a legnagyobb gond az építőiparban
Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) 400 vállalat körében végzett felmérése szerint az ágazat fejlődését fékező tényezők sorrendjében a szakemberhiány továbbra is jelentős, de a válaszadók szerint ma már nem ez az első számú akadály.

 

A legtöbb cég energiamegtakarítással igyekszik úrrá lenni a nehézségeken, a második legnépszerűbb tervezett megoldás a versenyképesség és a hatékonyság növelésére a munkafolyamatok digitalizációja. A felmérés eredménye szerint a megkérdezett cégek 45 százaléka kalkulál idén árbevétel-csökkenéssel, 50 százalékuk pedig arra számít, hogy visszaesik a jövedelmezősége, ezen a téren mindössze 17 százalékuk vár javulást. A megelőző évektől eltérően a válaszadók több mint háromnegyede, 77,8 százaléka a tevékenységét leginkább akadályozó tényezőként a megrendelések hiányát jelölte meg.

Digitalizációval enyhítenék a problémákat

Ezt követte 66,7 százalékkal az infláció, 55,6 százalékkal pedig a szakemberhiány, ami korábban rendszeresen az első helyen szerepelt. A cégek fele a gazdasági szabályozás kiszámíthatatlanságát, csaknem egyharmaduk pedig az árfolyamingadozást tartja problémának. A vállalkozások mindössze 5,6 százaléka számol azzal, hogy az idei rendelésállománya meghaladja a jelenlegi kapacitását, 38,9 százalékuk számít 80 százalék feletti kihasználtságra, egyharmaduk pedig arra, hogy 50-80 százalék között alakul majd ez az érték.

A tavaly év végén rögzített adatok szerint kintlévősége a válaszadók 83,3 százalékának volt, ami a fél évvel korábbi szinthez képest 19 százalékpontos növekedést mutat, ami erősíti a lánctartozások kialakulásának veszélyét. A szűkülő piaci lehetőségek közepette a hatékonyság növelése érdekében a cégek 61 százaléka tervezi visszafogni az energiafelhasználást, 55,6 százalékuk pedig a munkafolyamatok digitalizálásával enyhítene a gondjain. A harmadik helyen, 44,4 százalékos aránnyal a szervezetátalakítás vagy saját beruházások elindítása szerepel. Létszámleépítéssel minden huszadik cég számol. A nehézségek ellenére a válaszadók több mint fele biztosított képzést, továbbképzést munkavállalói számára, ez az arány idén megközelítheti a 90 százalékot.

 

A felmérés eredménye egyértelműen azt jelzi, hogy az élesedő piaci versenyben egyre több hazai cég ismeri fel a digitalizáció, valamit részben ehhez kapcsolódóan a munkavállalók továbbképzésének szerepét a hatékonyság, a versenyképesség növelésében. A korszerű digitális megoldásoknak köszönhetően az ágazat szereplői időt és pénzt takaríthatnak meg, javíthatják az elvégzett munka minőségét, megelőzhetik a csúszásokat és kézben tarthatják a költségeiket, ráadásul az adminisztrációs terheket is mérsékelhetik

 

– mondja Simon Szilárd, a PlanRadar építőipari és épületfenntartási szoftvert forgalmazó bécsi cég magyarországi képviselője. A költségek folyamatos felügyelet azért is kiemelten fontos, mert a felmérésben részt vevő cégek további áremelkedéssel számolnak. Várakozásaik szerint 2023 első félévében leginkább a személyi jellegű költségek, az alvállalkozói díjtételek, az építési törmelékelszállítása és lerakása, valamint a fuvarozás drágulása lesz a legnagyobb mértékű. Az építőanyagok átlagos árváltozása előrejelzésük szerint valamivel 10 százalék alatt marad, viszont a cement, az építési kő, kavics, a hőszigetelő anyagok, a faanyagok és a beton esetében a 10 százalékot is meghaladhatja 2022 végéhez képest.

| Forrás: PlanRadar | Nyitókép: Adobe Stock

Önvezető autók utasainak reakcióit vizsgálták a kutatók
Váratlan helyzetekben vizsgálták az önvezető autók utasainak reakcióit a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) kutatói együttműködve a HUN-REN és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem szakembereivel. Az eredményeikről a Nature-ben megjelent cikkükben számoltak be.
Ami jól működik, azon ne változtass! De azért fejleszteni érdemes…
Szabványosít és digitalizál a TRUMPF a karbantartás terén, ami a hibaelhárítás egyre javuló eredményeiben fizetődik ki.
Hogyan gondolkodik a generatív MI? Szegedi kutatók keresik a választ a chatbotok titkaira
A mesterséges intelligencia (MI) egyre több feladatban segít minket a mindennapokban, de mi történik egy chatbot „fejében”, amikor választ ad egy kérdésre vagy értelmez egy utasítást?
Ízletes garnéla az osztrák Alpokból
A hegyekből az asztalra: a zenon megteremti a fenntartható garnélatelepek feltételeit. A White Panther az óceánoktól távol tenyészti a garnélákat az osztrák Alpok közepén. A cég fenntartható gyártási módszereket alkalmaz.
Tűzoltás helyett stratégia
Prediktív karbantartási rendszert vezetett be a kulcsfontosságú megmunkálógépére a maklári Bosch gyár. Az üzemeltetők és karbantartók sok üzemben még ma is nagyrészt rutinból végzik a karbantartást, ha éppen nem tüzet oltanak.