Tovább csökkent a magyar ipari termelés és a kilátások sem kedvezőek
A GKI legfrissebb, júniusi elemzése szerint a magyar ipari termelés volumene két egymást követő évben csökkent az előző évhez képest: 2023-ban 5,5%-kal, 2024-ben 4%-kal. Az összegzés megállapítja, hogy mind a belföldi, mind az exportpiacokon csökkent az értékesítés.

 

Az ipari GDP is visszaesett: 2023-ban a teljes ipar 4,4%-kal, a feldolgozóipar 3,7%-kal, míg 2024-ben rendre 3%-kal, illetve 4,4%-kal lett kisebb a mutató. Magyarországon az európai folyamatoknak és a rossz struktúrájú iparfejlesztésnek az lett a hatása, hogy a gépjárműgyártás termelése 2024-ben 13,3%-kal, az akkumulátorgyártás 22,4%-kal esett vissza, mivel az európai gyárak kereslete csökkent. Az ipar gyengélkedését elsősorban ez a két szakágazat okozta.

2025 első negyedévében az ipari termelés 4,4%-kal csökkent. Az összes értékesítés 63%-át adó külpiaci eladások volumene stagnált, a 37%-ot képviselő hazai értékesítésé pedig 3%-kal mérséklődött. A feldolgozóipar tizenhárom alága közül kilencben visszaesett a termelés, a legnagyobb mértékben, 25%-kal a villamos berendezés gyártásában. A legnagyobb alág, a járműgyártás kibocsátása 3,8%-kal csökkent. Érdemben csak a számítógép, elektronikai, optikai termék gyártás tudott növekedni.

Hazánk iparának termelési volumenváltozása 2023 eleje óta – néhány hónap kivételével – tartósan kedvezőtlenebb, mint az EU 27 tagállamának átlaga. Az ipari termelés 2025 első negyedévének végére az EU egészében, és ezen belül Németországban, illetve a szintén jelentős autóiparral rendelkező Csehországban és Szlovákiában is növekedési pályára állt, Magyarországon azonban tovább csökkent a termelés.

 

Az ipari termelés volumenindexe Magyarországon és az EU-ban
(előző év azonos időszaka = 100%)

 

Forrás: KSH, Eurostat

 

A kilátások egyelőre elég borúsak. Az európai ipar ugyan éledezik a Covid, majd az energiaválság inflációs sokkja után, de a járműipari „feltámadásra” még jóval több időre lesz szükség. A Trump elnök által bevezetett vámok – különösen az autóiparra kivetett 25%-os tarifa – visszavetheti a kedvező fordulatot az EU-ban, kivéve, ha sikerül megállapodni ebben a kérdésben az USA-val. A vámok körüli bizonytalanság (Trump 50%-os vámmal „fenyegeti” az EU-t, miközben a Nemzetközi Kereskedelmi Bíróság törvénytelennek minősített számos újonnan kivetett vámot, igaz, ezek közé nem tartozik az autóipart érintő 25%-os vám) kiszámíthatatlan gazdasági környezetet hozott, ami a beruházások és a termelési növekedések halasztásával jár. Mindez ráadásul kifejezetten kedvezőtlenül hat olyan ágazatokra is, mint pl. a logisztika, vagy az energiaipar.

Hazánkban a vállalkozói várakozások egyelőre pesszimisták, és a rendelésállomány is látványosan kisebb, mint tavaly ilyenkor. Ráadásul az ipari növekedés forrásai is rosszul néznek ki. 2024-ben az iparban foglalkoztatottak létszáma 1,5%-kal, a feldolgozóipaiaké 1,8%-kal csökkent. A GKI üzleti felméréseiben az ipari válaszadók további létszámleépítést vetítenek előre. Ez együtt járhatna a termelékenység növekedésével is, de ehhez beruházásokra lenne szükség.

Csakhogy a feldolgozóipari beruházások 2023-ban 4,7%-kal, 2024-ben pedig már 14,2%-kal csökkentek az előző évhez képest. Emellett nem a kapacitások bővítése áll a középpontban: a GKI üzleti felméréseiben a válaszadók közül a legtöbben az elhasználódott berendezések cseréjét jelölték meg beruházási célként. Egyelőre tehát semmi jele annak, hogy akár termelésbővítő, akár újtermékek előállítását eredményező fejlesztésekre kerülne sor. Ez is a magyar ipar további csökkenését, jó esetben stagnálását vetíti előre.

2025 első felében tehát nem várható érdemi javulás a magyar ipar teljesítményeiben. Amikor fő piacainkon (előreláthatólag lassan) javul a helyzet, úgy a további zsugorodás megáll itthon is, a most kihasználatlan kapacitások leterhelése még némi növekedésre is lehetőséget nyújt. További javulást hozhat néhány nagyberuházás termelésbe lépése, így a debreceni CATL és BMW, illetve a szegedi BYD megjelenése az adatokban. Ezek felfutása azonban szintén az európai piaci viszonyok javulásától függ. Ezzel együtt arra számítunk, hogy az ipari termelésben az év második felében megindulhat a lassú növekedés.

 

| Nyitókép: Illusztráció, Adobe Stock

Az autonóm rendszerek hozhatják el a balesetmentes közlekedést?
Ha egy önvezető autó balesetet okoz, ki a felelős: az utas, a gyártó vagy maga az algoritmus? Dr. Herke Csongor és Kis Kornél István, a téma szakértői az önvezető járművek jogi és technológiai kihívásait vizsgálták meg.
Környezetbarát rombolás: új korszak nyílik a zöld építőiparban
Erlangenben a Siemens egy olyan építési projektet indított el, amely nemcsak Németországban, hanem világszerte mérföldkőnek számít: az első ipari léptékű, teljesen elektromos bontás valósult meg kibocsátásmentes módon.
Átalakuló technológia: a GenAI és az együttműködés a siker új kulcsa
A Deloitte friss felmérése, a „Deloitte Tech Exec Survey”, szerint a technológiai vezetők szerepe átalakul, miközben a generatív AI (GenAI) és a funkciók közötti szoros együttműködés kulcsfontosságúvá válik a sikeres üzleti átalakulásokhoz.
Nemzetközi díjat nyert a magyar mérnökök digitális tervezése
Rangos elismerésben részesült a bim.GROUP mérnökeinek tervezése: a kecskeméti Greentech Solar Parking elnyerte a TEKLA BIM Awards „Kis méretű projektek” kategóriájának regionális díját, ezzel kijutottak a nemzetközi döntőbe.
Új magyar applikáció támogatja a munkavállalók mentális jóllétét
A munkahelyi mentális egészség kérdése egyre nagyobb kihívást jelent a vállalatok számára, hiszen miközben az alapvetően meghatározza a szervezet teljesítményét, a munkaerőpiacon mind nagyobb súllyal jelenlévő Z generáció már komoly elvárásokkal fordul a cégek felé ezen a téren is.