Új digitális munkatárs a gyártásban
A digitalizáció, a hálózatba kapcsoltság és a mesterséges intelligencia megváltoztatja a munkamódszereket. Nemcsak az irodában, hanem a gyártásban is új folyamatok jönnek létre, amelyek jelentősen meghatározzák a jövő gyárát.

 

A digitalizáció, a hálózatba kapcsoltság és a mesterséges intelligencia megváltoztatja a munkamódszereket. Nemcsak az irodában, hanem a gyártásban is új folyamatok jönnek létre, amelyek jelentősen meghatározzák a jövő gyárát. A hálózatba kapcsolt gépekkel és berendezésekkel nagyobb termelékenység érhető el. Ezek az intelligens eszközök folyamatosan tájékoztatják a hálózatba kapcsolt munkavállalókat, sőt akár fel is készítik őket az új feladatokra.

Intelligens IIoT-segítők

 

 

A Bosch jihlavai (Csehország) gyárában egy 12 méter hosszú autonóm szállítórobot juttatja el az üres ládákat a termelésbe, majd a nap végén a dízelszivattyúkkal teli dobozokat viszi vissza a raktárba. Ezt a feladatot korábban kizárólag emberi munkaerővel oldották meg. A jelenlegi folyamatban, amikor a jármű megérkezik, a gyártásban dolgozó munkatárs kézi üzemmódra vált, majd néhány métert maga vezeti a robotot: megállítja és kirakja a ládákat, majd újakat rak be. Aztán megnyomja a kijelzőt és az önvezető robot máris a raktár felé veszi az irányt, így a nap végére több kilométer vezetéstől kíméli meg a dolgozókat.

 

 

Másik hasonló megoldás a Bosch Rexroth ActiveShuttle vezető nélküli szállítórendszere, amely a kis teherhordókkal (SLC) megrakott görgős kocsikat autonóm módon és gyorsan mozgatja A-ból B-be, például az áruraktárból közvetlenül a felhasználási helyre. Így a logisztikai folyamatok optimalizálhatók, a hely- és az anyagigény csökkenthető, az átfutási idők pedig lerövidíthetők. Intuitív és könnyen kezelhető, biztonságosan használható az emberek környezetében is.

Nincs több papírmunka

Nexeed MES szoftvernek köszönhetően minden adat könnyen hozzáférhető a Bosch reutlingeni (Németország) gyárában. Ez a termelésirányítási rendszer képes az összetett gyártósorok vezérlésére, valamint megkönnyíti a termelés és a kiszolgálás közötti kommunikációt is. A hibákat automatikusan a gyártósor digitális műszaknaplójába rögzíti, ráadásul a gépkezelők további részleteket, adatokat adhatnak hozzá, vagy karbantartó szakértő segítségét kérhetik, ami korábban sok papírmunkával járt.

 

 

A hibák és elakadások akár több hónapra visszamenőleg okostelefonon is nyomon követhetők, valamint az is, hogy egy adott hiba milyen gyakran fordul elő. Amennyiben a javításhoz alkatrészre van szükség, azonnal ellenőrizhető, van-e raktáron.


Fejlesztjük és alkalmazzuk, teszteljük az új Ipar 4.0 megoldásainkat a saját gyárainkban, aminek számos előnye van. Egyrészről a valós, működés közben keletkező tapasztalatainkat be tudjuk építeni a termékekbe, másrészt gyártóközegből származó referenciákkal tudunk szolgálni partnereinknek. Ez az a kettősség, amivel a piacon egyedülállók vagyunk. (Ács István – ügyvezető igazgató, Bosch Rexroth Kft.)


A jövő gyárában robotok és algoritmusok kezelik a rutinfeladatokat, az emberek és a gépek szorosabban együttműködnek, a digitális megoldások pedig átszövik a munka és a gyártás összes területét. A cél a hatékonyság növelése, a minőség javítása, a fizikai munka mennyiségének csökkentése, mindemellett több idő jut az értékteremtő feladatokra.

 

A már meglévő MI-technológiák alkalmazása segítheti a sikeres energiaátmenetet
A Világgazdasági Fórum (WEF) jelentése szerint a már meglévő technológiák felhasználásával is 31 százalékkal csökkenthetné az emberiség az energiaintenzitást, ami 2030-ra már éves szinten 2000 milliárd dollárnyi megtakarítást eredményezhetne.
Együttműködési megállapodást kötött a Messer a Pécsi Tudományegyetemmel
A Pécsi Tudományegyetem és a Messer hosszútávú, hidrogéntechnológiára vonatkozó együttműködési megállapodást kötött. A felek célja a hidrogén szakmérnöki oktatás és a hazai hidrogén infrastruktúra gyakorlati fejlesztése.
Új korszak kezdődik az energiahatékonyságban
Az energiahatékonyságról szóló törvény módosításai az EKR kötelezettjei számára megemelik a végső felhasználók körében elérendő megtakarítás mértékét, érintik az energetikai auditra kötelezettek körét és előírják a hitelesített energiamegtakarítások közzététel előtti, Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) általi előzetes ellenőrzését is.
Az e-járművek terjedésével speciális tűzvédelmi irányelvekre is figyelni kell
A hazai zöld rendszámos járművek száma már nyáron átlépte 100 ezret, és a 2024-es év végére a tisztán elektromos járművek száma is 70 ezer fölé nőtt. Ezzel már most kilencszer annyi teljesen elektromos autó fut a magyar utakon, mint négy évvel ezelőtt, 2026-ra pedig várhatóan ez ismét megduplázódik.
A toxikus vezető akár évekig „bujkálhat” egy vállalatnál
Sokan ismerik, de kevesen beszélnek róla. A toxikus vezetők sok szervezetben jelen vannak, azonban keveset tudunk arról, hogy mi jellemzi ezt a vezetési stílust, hogyan ismerhetjük fel az intő jeleit, és mit tehetünk ellene.